«عدم پاسخگویی مسئولان حرم شاهچراغ در خصوص تخریب بافت تاریخی شیراز»

  • 28 فروردین 1397 - 18:07
«عدم پاسخگویی مسئولان حرم شاهچراغ در خصوص تخریب بافت تاریخی شیراز»

خبرگزاری ایرنا می‌گوید برای پیگیری تخریب بافت تاریخی شیراز خواهان گفت‌و‌گو با مسئولان مربوط در حرم شاهچراغ شده اما آن‌ها مانند «دفعات قبل» برای پاسخگویی «همکاری نکرده‌اند.»

مساحت بافت تاریخی شیراز ۳۸۶ هکتار است که بخشی از آن در سال‌های گذشته برای اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ تخریب شده.

مسئولان اداره کل میراث فرهنگی فارس می‌گویند کار تخریب خانه‌های تاریخی شیراز خلاف قانون است.

عبدالرضا نصیری، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس پیش‌تر گفته بود: حدود ۹ سال قبل طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) با مشخص شدن مشاور مطرح و در ‌‌‌نهایت مشروط به حفظ میراث تاریخی مجاور حرم شد و مسئولان و مشاوران این طرح تعهد دادند که هیچ خانه تاریخی تخریب نخواهد شد.

عبدالرضا نصیری افزود: عملا ما از طرح توسعه‌ای که در حال انجام است کاملا بی‌خبر هستیم، دو خانه تاریخی نیز در سال ۹۳ و یک خانه در سال ۹۰ توسط همین مجری بصورت غیرقانونی تخریب شد ولی پیگیری‌های قضایی در خصوص هیچکدام تاکنون به نتیجه‌ای نرسید و عملا مشخص نیست تخریب‌هایی که انجام می‌شود براساس چه طرح و قانونی است.

«کتک خوردن به دلیل اعتراض به تخریب خانه‌های تاریخی شیراز»

علیرضا گل گلی، دبیر «انجمن معماران ایران طرح و شرح» که یک سازمان غیر دولتی است می‌گوید: چون به اقدامات تخریبی در بافت تاریخی شیراز اعتراض کردم، مرا کتک زدند و ازاین بابت شکایت کرده‌ام.

علیرضا گل گلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا افزود: با دیدن ماشین آلات سنگین و تخریب سقف خانه‌ای در بافت تاریخی شیراز و برای جلوگیری از این اقدام، پیش رفتم و نسبت به این کار اعتراض کردم که تخریب کنندگان مرا کتک زدند.

به گفته او این رخداد ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ رخ داده و عده‌ای که خود را منتسب به مجری طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) معرفی کردند با ماشین آلات سنگین در حال تخریب خانه‌ای در محدوده شرقی حرم شاهچراغ و گذر اسکندریه واقع در بافت تاریخی شهر شیراز بودند.

آقای گل گلی گفت: من به صورت اتفاقی و در راه مراجعه به ساختمان شورای شهر شیراز با این اتفاق روبه رو شدم و به این تخریب اعتراض کردم اما از قسمت مچ دست، سر، گردن و صورت به من آسیب رساندند.

بر پایه این گزارش، در پی این اقدام، ماموران کلانتری ۱۳ عباسی شیراز در محل حضور یافتند و صورتجلسه نوشتند و شکایت از طرف دبیر انجمن معماران ایران طرح و شرح، تنظیم شد. «ن ب»، فردی است که در صورتجلسه کلانتری ۱۳ عباسی اسم او به عنوان کسی نوشته شده که دبیرکل انجمن معماران ایران طرح و شرح را کتک زده است اما این فرد به خبرگزاری ایرنا گفت: این ماجرا صحت ندارد و کاملا این موضوع را تکذیب می‌کنم و اگر شکایتی شده باشد مجموعه حقوقی حرم مطهر آن را پیگیری خواهد کرد.

کمیسیون اصل ۹۰ و تخریب خانه‌های تاریخی شیراز

در همین حال چند روز قبل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بر پایه شکایت شماری از شهروندان و NGOهای میراثی، مجری طرح توسعه حرم شاهچراغ و نماینده آستان شاهچراغ را به مجلس فراخوانده.

دو خانه تاریخی «سلیمی» و «منتصری» که در بافت تاریخی شیراز واقع بودند، به بهانه طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) در اوایل اسفند سال گذشته تخریب شدند.

جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای رسیدگی به ماجرای تخریب بافت تاریخی شیراز قرار است ۲۸ فروردین برگزار شود. از شهردار و رئیس شورای شهر شیراز نیز خواسته شده در این جلسه شرکت کنند.

دیدگاه