ممنوعیت عکسبرداری از باغ ایلخانی شیراز

  • 26 فروردین 1397 - 13:25
ممنوعیت عکسبرداری از باغ ایلخانی شیراز

باغ ایلخانی شیراز یکی از باغ‌هایی است که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و در بافت تاریخی قرار دارد. خبرنگار هفته نامه «شهر راز» می‌گوید که اجازه داده نشده تا از این باغ عکس بگیرد.

این باغ در مالیکت شرکت عمران و بهسازی است که به اداره راه و شهرسازی وابسته است.

هفته نامه «شهر راز» در گزارشی نوشت: پس از تماس‌های مکرر از سمت سازمان میراث فرهنگی با نگهبان آنجا و گذشت حدود یک ساعت و نیم، اجازه ورود به ما داده نشد. این مسأله باعث تعجب و کنجکاوی بود. از ظاهر امر پیدا بود که مسؤولین سازمان میراث فرهنگی و همچنین اعضای تیم مشاور پروژه با ورود و عکسبرداری مشکلی ندارند اما نگهبان آنجا اجازه هر گونه ورودی به این باغ را بنا به دستور کارفرمای کار ممنوع کرده… با این تفاصیل نمی‌توان نتیجه‌ای گرفت که در پشت این در بسته چه اتفاقی در حال انجام است.»

سیامک بصیری، کار‌شناس میراث فرهنگی فارس در خصوص این باغ گفته: «در دوره پهلوی اول با رفتن خوانین، این باغ خانه در تملک خانواده بزرگ دکتر کاظم‌زاده و همچنین نعیمی قرار می‌گیرد که به دلیل دو تملک بودن باغ از وسط به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش پهلوی آن در اختیار خانواده نعیمی و بخش قاجاری آن خانواده کاظم‌زاده و چند تن از خانواد نعیمی قرار می‌گیرد.»

به گفته این کار‌شناس، این بنا با مساحتی حدود ۲۷۰۰ مترمربع جزو باشکوه‌ترین بناهای قاجاری موجود در شیراز است.

عملیات مرمت این باغ در حال حاضر تنها در قسمتی که متعلق به خانواده کاظم‌زاده بوده انجام می‌شود و خانواده نعیمی همچنان در بخش دیگر آن سکونت دارند.

آقای بصیری گفت: احتمال تغییر کاربری باغ به رستوران سنتی با حفظ تمامی معیارهای لازم و منازل مجاور به صورت اقامتگاه‌های بو مگردی و هتل وجود دارد.

او افزود: در حال حاضر طرح حفاظت و مرمت جامع و کامل این باغ تاریخی در حال انجام است. تمامی مراحل انجام پروژه حتی نوع مبلمان آن تحت نظارت دقیق سازمان میراث
فرهنگی استان در حال اجرا است و امیدواریم در سال آتی شاهد اتفاقات خوبی در این بنا باشیم.

باغ ایلخانی شیراز؛ این عکس از سوی سازمان میراث فرهنگی در اختیار هفته نامه «شهر راز» قرار گرفته.

دیدگاه