تجربه موفق تلگرام؛ ۶ کودک گمشده پیدا شدند

  • 25 فروردین 1397 - 7:33
تجربه موفق تلگرام؛ ۶ کودک گمشده پیدا شدند

هفته گذشته عکس شش کودک گم‏شده گرمساری و اطلاعیه‌ای از سوی خانواده‌هایشان منتشر شد که هم‎زمان در محل سه راه «افسریه»، میدان «آقاتور» گرمسار گم شده بودند. تصاویر این کودکان به طور گسترده توسط کاربران در تلگرام منتشر شد.

در متن اطلاعیه از یابندگان درخواست شده بود با شماره تلفن‌های منتشر شده تماس بگیرند و مژدگانی دریافت کنند. چند روز بعد هر شش کودک در یکی از پارک‌های تهران پیدا شدند.

سرنوشت نزدیک به ۹۰درصد کودکان گم شده، مانند این شش کودک گرمساری پایان خوشی ندارد. بسیاری از آن‌ها، سال‌های متوالی است فقط یک پرونده بایگانی شده در بخش «گم شدگان» پلیس هستند.

گم شدن کودکان به مرزهای ایران اختصاص ندارد. در اروپا هر دو دقیقه یک کودک گم می‌شود و این آمار در کشور امریکا قابل توجه است.

به گزارش «سی ان ان» و به نقل از پلیس فدرآل امریکا، تا تاریخ ۳۱دسامبر سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۸۸۰۸۹ پرونده افراد گم شده کماکان باز و در حال پی گیری است که از این تعداد، ۳۲۱۲۱ پرونده به کودکان گم شده اختصاص دارد.

کودکان گم شده اگر بعد از طول مدت زمانی منطقی و معقول توسط پلیس و کلانتری‌های محلی پیدا نشده و تحویل خانواده‌هایشان نشوند، یا به قتل رسیده یا ربوده شده‌اند. آن‌ها عمدتا با مقاصد مختلفی هم‎چون تکدی‌گری، اخاذی، انتقام با هدف شخصی، فرزندخواندگی، قاچاق به عنوان نیروی کار و خرید و فروش اعضای بدن توسط باندهای جنایت کار دزدیده می‌شوند.

سالانه در ایران حدود چهارصد مورد گزارش مفقودی کودکان توسط پلیس به ثبت می‌رسد و سرنوشت بیش از ۸۷درصد این پرونده‌ها تا ابد نامعلوم و ناروشن باقی می‌ماند و به سرانجام نمی‌رسد.

به جز نیروی انتظامی که در ابتدای امر آمار گم شده‌ها را به ثبت می‌رساند و به لحاظ قانونی موظف به پی گیری وضعیت مفقودین است، دو مرجع دیگر برای پیدا کردن گم شده‌ها تلاش می‌کنند؛ «دفتر جست‌و‌جو و بازپیوند جمعیت هلال احمر ایران» که البته پی گیر پیدا شدن افرادی است که بر اثر جنگ، زلزله یا مهاجرت گم شده‌اند و برخی گروه‌های فعال مردمی که به انگیزه‌های انسانی و شخصی تلاش می‌کنند از آلام خانواده مفقودان بکاهند.

یکی از این گروه‌های داوطلب، گروه تلگرامی خانم «دنیا کریمی» است. او از مردادماه سال۹۶ و بعد از ماجرای «بنیتا» مصمم شد برای پیدا کردن کودکان گم شده تلاش کند. این گروه تلگرامی در طول زمان کوتاهی با استقبال و حمایت گسترده داوطلبان مواجه شد.

خانم کریمی می‌گوید در این مدت حداقل هر روز یک یا دو مورد گزارش مفقودی از سوی خانواده‌ها دریافت کرده است: «پارسا قندی»، کودک هشت ساله‌ای که تیرماه سال۹۶ در جاده هراز گم شد، «حسین اسدی»، کودک چهار ساله‌ای که روز سیزده به در سال گذشته در حاشیه رود «هرو» در خلخال گم شد، «ابولفضل جهانشیری»، کودک ۱۰ساله‌ای که روز هجدهم اسفند سال ۹۵ در «ده رود» مفقود شد، «مائده کبرایی»، کودک هشت ساله‌ای که درست وقت خروج از مدرسه‌اش در بندر انزلی ربوده شد و هرگز پیدا نشد و یا دوقلوهای ربوده شده‌ای به نام‌های «مرتضی» و «محمدرضا» که تنها سه سال داشتند و روز بیست و پنجم مهرماه سال گذشته در گرمسار سمنان ربوده شدند و هنوز هم از سرنوشت آن‌ها خبری در دست نیست، تنها بخش کوچکی از اسامی کودکان مفقوده شده هستند.

دیدگاه