بیش از ۳۴ میلیون ایرانی در معرض تنش آبی هستند

  • 25 فروردین 1397 - 7:08
بیش از ۳۴ میلیون ایرانی در معرض تنش آبی هستند

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در یکی از جلسات مجلس گفته ٣٣۴ شهر و ٣۴ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر در معرض تنش آبی (آب شرب) قرار گرفته‌اند و وضعیت آب ١٠٧ شهر، قرمز است.

محمود حجتی، وزیر کشاورزی نیز از مهاجرت گسترده کشاورزان از مناطق روستایی به شهری خبر می‌دهد و تداوم‌‌ همان رویه‌های سنتی در کشاورزی موجود.

وزیر نیرو چند روز پیش گفته بود: «خاموشی اجتناب‌ناپذیر و وضعیت آب شرب در برخی مناطق حاد است». او همچنین گفته: «کمبود برق در سال جاری به دلیل گرمای تابستان و کاهش آب پشت سد‌ها محتمل‌تر و خاموشی اجتناب‌ناپذیر است».


  • کم‌آبی یعنی ذخایر آبی به اندازه مصرف نیست.
  • تنش آبی شدید نسبت به کم‌آبی وضعیت وخیم‌تری دارد و مصرف آب بیش از ذخایر آبی است و به این معناست که اگر مشترکان در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند با مشکل مواجه می‌شوند.
  • سال‌هاست که ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

به گزارش روزنامه شرق، در جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه مجلس (۲۲ فروردین) که با حضور محمود حجتی و رضا اردکانیان -وزیران جهاد کشاورزی و نیرو- برگزار شد، گزارش‌های مهمی به‌ویژه از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مشکلات آب ارائه شد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از روند ٢٠ سال اخیر درباره حوزه آب بود. بهروز نعمتی نیز درباره جلسه غیرعلنی به خانه ملت گفته: «مقرر شد کمیته‌ای در دولت به ریاست معاون‌اول رئیس‌جمهور برای پیگیری مشکلات آب تشکیل شود و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در کنار این کمیته، اقدامات لازم را برای رفع مشکلات آب انجام دهد و دو کمیسیون کشاورزی و انرژی نیز به این کمیته کمک خواهند کرد».

به گفته او: «قرار شد تهیه آمایش آب در دستور کار این کمیته قرار گیرد؛ زیرا مشکلاتی جدی در‌این‌باره وجود داشته و واقعیت موضوع این است که به لحاظ شرایط آبی، تفاوتی بین مناطق پربارش و کم‌بارش وجود ندارد. بنابراین قرار شد آمایشی صورت گرفته و همچنین مقرر شد با رفع این مشکل، دغدغه کشاورزان نیز محل توجه قرار گیرد».

مانور آب در اصفهان
برخی خبر‌ها از شهرهای مبتلا به بی‌آبی به‌ویژه اصفهان، نشان از آن دارد که مسئولان استانی به فکر مانور آب افتاده‌اند. به این معنا که شهروندان با شرایط یک روز یا دو روز سرکردن با بی‌آبی آشنا شده و تدابیر لازم را ببینند.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز که کشاورزان حوزه انتخابیه‌اش سال‌ها با مسائل مشابهی دست به گریبان‌اند، می‌گوید: «کاش جلسه روز چهارشنبه غیرعلنی نبود. وقتی اوضاع بحرانی است، باید همه درباره آن بدانیم. اینکه مردم در جریان وضعیت کنونی قرار بگیرند، بسیار مهم است».

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به اعتراض جسته‌و‌گریخته کشاورزان در سراسر کشور اشاره دارد و تبعات احتمالی ناشی از آن در آینده. این‌روز‌ها به‌ویژه کشاورزان استان اصفهان دست به بیل شده‌اند و اعتراضشان را به شیوه خود به مسئولان نشان داده‌اند. چندی پیش نیز گروهی از کشاورزان اصفهانی با شرکت در نماز جمعه و ایستادن برخلاف مسیر نمازگزاران، اعتراض نمادین ‌خود را به اوضاع وخیم کشاورزی نشان دادند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، پنجم فروردین در دیدار با تعدادی از مدیران بلندپایه دولت گفته بود: «با تدبیر، برنامه‌ریزی و تعقل بر خشک‌سالی غلبه خواهیم کرد».

طیبه سیاوشی، از نمایندگان حاضر در جلسه غیرعلنی روز گذشته، سخنان وزیر نیرو را کامل، جامع و هشداردهنده توصیف می‌کند: «صحبت‌ها واضح بود و البته دردآور. متأسفانه از مشکل کم‌بارشی گرفته تا سوءمدیریت و گرمایش زمین و تبخیر آب‌ها، به شرایطی رسیده‌ایم که باید درباره وضعیت کم آب جلسه غیرعلنی تشکیل شود. هیئت وزیران اسفند پیشنهاد داده‌اند تا کارگروهی با وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت کشور و سازمان صداوسیما در موضوع مدیریت آب تشکیل شود».

او همچنین به نقش مهم صداوسیما در اطلاع‌رسانی در حوزه مصرف آب شهروندان اشاره دارد و می‌گوید: «امیدوارم با تشکیل این کارگروه‌ها، این مسئله جدی‌تر از پیش در دستور کار صداوسیما قرار گیرد. ما سال‌هاست در حوزه آموزش مصرف آب و حفافظت از محیط زیست کار جدی نکرده‌ایم. در حالی که آموزش چه در حوزه مدرسه و دانشگاه و چه بهره‌مندی از توان رسانه، می‌تواند در مدیریت بحران‌ها و آموزش مردم کمک‌کننده باشد».

آقای اردکانیان نیز در این جلسه به نمونه‌های موفقی از کشورهای مدیریت‌کننده بحران آب اشاره دارد. اینکه اگر زود‌تر دست به دست هم دهیم و برای معضلات خشک‌سالی و کم‌آبی فکری جدی کنیم، حل مسئله آب در ایران غیرممکن نخواهد بود.

خبرگزاری ایسنا، ۱۶ فروردین خبر داد بارندگی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. حالا وزیر نیرو به موضوع جهانی گرمایش زمین اشاره دارد و دعوت مشفقانه از همه مسئولان برای مدیریت تنش؛ تنشی که معلوم نیست چه بر سر مردمی بیاورد که چند دهه‌ای است کمتر با مسئله قطع آب و برق مواجه‌اند.

دیدگاه