مجری طرح توسعه حرم شاهچراغ به دلیل تخریب خانه‌های تاریخی شیراز به مجلس فراخوانده شد

  • 22 فروردین 1397 - 19:26
مجری طرح توسعه حرم شاهچراغ به دلیل تخریب خانه‌های تاریخی شیراز به مجلس فراخوانده شد

مجری طرح توسعه شاهچراغ (ع) متهم شده که بخش‌هایی از بافت تاریخی شیراز را تخریب کرده. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بر پایه شکایت شماری از شهروندان و NGOهای میراثی، مجری طرح توسعه حرم شاهچراغ و نماینده آستان شاهچراغ را به مجلس فراخوانده.

دو خانه تاریخی «سلیمی» و «منتصری» که در بافت تاریخی شیراز واقع بودند، به بهانه طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) در اوایل اسفند سال گذشته تخریب شدند.

تخریب این دو خانه واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. از جمله استاندار فارس و شورای شهر شیراز خواهان توقف تخریب‌ها شدند.

جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای رسیدگی به ماجرای تخریب بافت تاریخی شیراز قرار است ۲۸ فروردین برگزار شود. از شهردار و رئیس شورای شهر شیراز نیز خواسته شده در این جلسه شرکت کنند.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بر اساس اصل ۹۰ قانون اساسی تشکیل شده و به شکایات افراد حقیقی و حقوقی رسیدگی می‌کند و در صورت لزوم پرونده‌ها را به مراجع قضایی ارسال می‌کند.

در اصل ۹۰ قانون اساسی آمده‌: «هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن‌ها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.»

چندی قبل هم مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه‌های شیراز با ارسال نامه‌ای به دادستان علیه تخریب کنندگان خانه‌های تاریخی شیراز اعلام جرم کرد.

در این نامه آمده: «در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تخریب ابنیه تاریخی اطراف حرم شاهچراغ (ع) به گوش می‌رسد. از آنجا که به عنوان مدعی العموم علیرغم وظیفه قانونی خود تاکنون به ماجرا ورود نکرده‌اید؛ از شما درخواست می‌شود هرچه سریع‌تر به موضوع رسیدگی فرمایید.»

سیداحمدرضا دستغیب، رئیس شورای شهر شیراز نیز پیش از این گفته بود که «سهل انگاری» مراجع قضایی و انتظامی در خصوص تخریب بافت تاریخی این کلانشهر «خیانت به مردم و تاریخ» است.

مساحت بافت تاریخی شیراز ۳۸۶ هکتار است که بخشی از آن در سال‌های گذشته برای اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ تخریب شده.

تخریب کنندگان بافت تاریخی شیراز با وجود همه مخالفت‌ها اما کار خود را در سایه عدم پیگیری جدی مسئولان برای توقف این تخریب‌ها همچنان ادامه می‌دهند.

دیدگاه