تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: خانواده طاهر قدیریان هنوز نتوانسته‌اند با او ملاقات کنند

  • 21 فروردین 1397 - 9:06
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: خانواده طاهر قدیریان هنوز نتوانسته‌اند با او ملاقات کنند

محمدرضا تابش، نماینده اردکان و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص آخرین وضعیت بازداشت شدگان محیط زیستی گفت: خانواده فعالین بازداشت‌شده در بندرعباس اطلاع چندانی از فرزند بازداشت شده خود ندارند برخی از خانواده‌های فعالین محیط زیست که پیگیر وضعیت فرزندانشان بودند از جمله خانواده آقای قدیریان مدعی بودند ملاقاتی نداشتند و این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت.

محمدرضا تابش در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین افزود: در ملاقات‌های عیدانه با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان زندان‌ها به تمکین از قانون در رابطه با تعیین تکلیف فعالین زیست‌محیطی که در بازداشت هستند، تاکید کردیم.

این نماینده مجلس در خصوص چرایی انجام نشدن ملاقات میان برخی از خانواده‌های فعالین محیط زیست با فرزند بازداشت شده‌شان، گفت: ضابطین اذعان داشتند که بازپرس هنوز حکمی برای ملاقات این متهم‌ها صادر نکرده است و از سوی دیگر دستگاه قضایی می‌گوید بازپرس حکم صادر کرده است ولی ضابطین هنوز اجازه انجام ملاقات را نداده‌اند. در هر صورت موضوع مورد پیگیری قرار گرفته و می‌گیرد.

آقای تابش افزود: موضوع فعالین بازداشت‌شده محیط زیست، موضوعی نیست که به بوته فراموشی سپرده شود. همیشه با توجه به روحیه‌ای که دارم می‌گویم خیلی مسائل را رسانه‌ای نکنید، در حال حاضر هم اگر قضیه آقای قدیریان بعد از قولی که مسئولین داده بودند، حل شده بود این موضوع را رسانه‌ای نمی‌کردم. اما چون این مسئله حل نشده از طریق رسانه‌ها موضوع را مطرح می‌کنم؛ اینکه کار در حال پیگیری است.

او گفت: مسئولین ذی‌ربط سعیشان بر این است که قانون مراعات شود منتها باید در اعمال مقررات و ضوابط قانونی به صورت شفاف اعلام کنند چه اقداماتی انجام داده‌اند. از آن‌ها هم می‌خواهیم که قوانین و مقرارت قانونی حتما در قبال بازداشت‌شدگان رعایت شود. آنهایی که بازجویی‌هایشان تمام شده می‌توانند با قید وثیقه آزاد شوند و با خانواده‌هایشان ملاقات داشته باشند تا در محکمه به اتهاماتشان رسیدگی شود.

آقای تابش در خصوص تعداد بازداشت شدگان محیط زیستی گفت: مجموع بازداشت‌شدگان محیط زیست که در دو مرحله بازداشت شده‌اند ۱۲ نفر است که ۷ نفر از آن‌ها در ابتدا و ۵ نفر دیگر در مرحله دوم بازداشت شدند.

او افزود: تاکنون جلسات متعددی با مسئولین وزارت اطلاعات، سپاه و دادگستری داشتیم که این مسئولان ابعاد موضوع را تشریح کردند و عنوان شد مسائل و مواردی بوده و ما نیز روی ماهیت امر خیلی بحثی نداریم و تنها می‌گوییم همه چیز شفاف و در چارچوب قانون باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست گفت که دولت باید اهتمام بیشتری نسبت به موضوع فعالان بازداشت شده محیط زیست داشته باشد.

شماری از فعالان محیط زیست بهمن ماه سال گذشته از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند. برخی از نمایندگان مجلس در صحت این اتهام ابراز تردید کرده‌اند.

به جز کاووس سیدامامی که به مرگی مشکوک در زندان اوین درگذشت، سایر فعلان محیط زیست همچنان در زندان به سر می‌برند.

دیدگاه