اخطار دادستان کل، استعفای دوباره شهردار تهران

  • 21 فروردین 1397 - 8:57
اخطار دادستان کل، استعفای دوباره شهردار تهران

استعفای شهردار تهران، یکشنبه ۱۹ فروردین در رای‌گیری شورای شهر،  با ۱۶ رای مخالف در برابر۴ رای موافق رد شد اما محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور این تصمیم را “بساط سیاست‌بازی” ‌خواند و توصیه کرد که نجفی دوباره استعفا دهد و برای پذیرش آن نیز ضرب‌الاجل تعیین کند.

تنها چند ساعت پس از این اخطار، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران خبر داد که محمدعلی نجفی مجددا استعفا داده است. قرار است امروز موضوع استعفای دوباره آقای نجفی در شورای شهر تهران بررسی شود.

دادستان کل کشور، دوشنبه ۲۰ فروردین تاکید کرد که نجفی به خاطر بیماری توان کار سنگین کلان‌شهر تهران را ندارد. او گفت که خدمت به مردم را باید از خط و خطوط سیاسی و سیاسی‌بازی جدا کرد: «همه می‌دانند که عدم پذیرش استعفای شهردار تهران در حالی که خود ابراز عجز و ناتوانی کرده سیاسی است… فردا اگر این آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد و کارها آسیب ببیند چه کسی مسئول است؟ بنده به عنوان مدعی‌العموم به شورای شهر تهران عنوان می‌کنم که مسئولیت این کار با شماست.»

محمدجعفر منتظری گفته که نجفی دوباره استعفایش را با تعیین مهلت، تقدیم شورای شهر کند: «عنوان کند که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعیین نمایید در غیراینصورت از فلان تاریخ مسئولیت شهرداری تهران را عهده‌دارنخواهم بود و قطعا آقای شهردار کسی شما را به این جهت تحت تعقیب قرار نخواهد داد.»

بیشتر بخوانید: دادستان کل کشور خواهان استعفای مجدد شهردار تهران شد

نجفی در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران بارها تاکید کرد که به توصیه پزشکان و به خاطر درمان بیماری از کار کناره می‌گیرد.ناهید خداکرمی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر از جمله گفت: «در کشوری که برخی ها کهولت و بیماری دارند اما درمان می‌کنند و به کارشان ادامه می‌دهند، محمد علی نجفی نیز می‌تواند شهردار باقی بماند.»

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به فشار ناشی از مراسم روز زن در برج میلاد گفت: «من به خاطر ندارم که هیچ مقام ارشد شهری با این سرعت احضار شود.»

نجفی و دوراهی ماندن و رفتن

پس از مخالفت شورای شهر تهران با استعفای نجفی، بحثی درگرفته بود که آیا او در صورت  ادامه کار، امیدواری اصلاح‌طلبان را عملی می‌کند یا ناچار می‌شود احتیاط پیشه کند و برای پرهیز از کشمکش‌ها و تنش‌های جدید، دست به عصا باشد.

از زمان انتشار خبر استعفای نجفی شماری از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از تحت فشار قرار گرفتن او به وسیله اصولگرایان تندرو و نهادها خبر دادند. ظاهرا پیگیری فسادهای دوران ۱۲ ساله شهرداری محمد باقر قالیباف که برخی دستگاه‌ها و نهادها نیز در آن سهم و نقش داشته‌اند از علت‌های اصلی فشار بر نجفی بوده است.

دیدگاه