رییس کمیسیون عمران مجلس: براساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان در این سانحه مقصر بوده است.عوارض و زمینههای متعددی، موجب اشتباه خلبان هواپیمای تهران- یاسوج شده است.
در لحظات آخر قبل از سقوط، کمک خلبان به خلبان اعلام می کند که وضعیت هوا نامساعد است و بهتر است بازگردیم، اما خلبان به ادامه مسیر اصرار دارد و به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و پایینتر از حد معمول میآید که این اقدام موجب برخورد با کوه و بروز سانحه میشود.
کادر پرواز در زمان پرواز این هواپیما اطلاعات لازم را درباره شرایط جوی داشته و مکالمات جعبه سیاه این موضوع را به خوبی نشان میدهد، اما خلبان علیرغم اصرار کمکخلبان خود به سمت شیراز نرفته و اشتباه میکند.
شرکت هواپیمایی آسمان هم در سانحه مقصر است چرا که هواپیما باید در چنین شرایطی در فرودگاه تهران باقی میماند و پرواز نمیکرد.
طی ۶ماه گذشته بسیاری از خلبانان از سیستم هواپیمایی این شرکت خارج شده اند و عملا تعداد خلبانهای این شرکت محدود شده است.
هواپیمای RT-72 نقص فنی نداشته و اگر مقررات رعایت میشد این هواپیما میتوانست در چنین شرایط آب و هوایی به شیراز رفته و سالم بماند.
کمیسیون عمران، گزارش نهایی و کامل خود را درباره حادثه پرواز تهران_ یاسوج تا اواخر فروردینماه به صحن علنی خانه ملت ارائه خواهد کرد.
چندی قبل هم دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش اولیه بررسی علت سقوط هواپیمای تهران – یاسوج گفته بود که خلبان با توجه به شرایط هوایی یاسوج نباید ارتفاع را کاهش میداده.
بیشتر بخوانید: «اشتباه خلبان» به عنوان علت سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اعلام شد
کاپیتان حجت فولاد، خلبان پرواز حادثه دیده تهران – یاسوج بوده.
هواپیمای آی تی آر که با ۶۶ مسافر و خدمه صبح یکشنبه ۲۹ بهمن تهران را به مقصد یاسوج ترک بود، در کوه دنا سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند. تاکنون هویت اجساد هشت تن از مسافران این پرواز شناسایی شده.