خشک شدن ۱۵۰ چاه آب آشامیدنی در فارس

  • 15 فروردین 1397 - 11:16
خشک شدن ۱۵۰ چاه آب آشامیدنی در فارس

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: با تداوم خشکسالی و کم بارشی در استان ۱۵۰ چاه آب آشامیدنی در سال های اخیر در این استان کاملا خشک شده.

محمد علی قلندری در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: فارس در ردیف استان هایی است که دارای مشکل شدید منابع آب آشامیدنی است که در سال های گذشته و امسال؛ تداوم خشکسالی، برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی ، تغییر اقلیم و گرمی هوا از عمده عواملی بوده که این بحران را تشدید کرده است.

او با تأکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب ادامه داد :متأسفانه به دلیل خشکسالی های متوالی در سال های گذشته ، منابع آب استان در بیشتر مناطق از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست طوری که در سال های اخیر ۱۵۰ چاه آب آشامیدنی از مجموعه چاه های آبرسانی شهری و روستایی ما در استان کاملا خشک و از مدار بهره برداری خارج شده و بقیه چاه ها نیز با افت شدید سطح آب مواجه شده اند.

آقای قلندری با بیان اینکه عمق چاه های آب نوشیدنی در برخی نقاط استان فارس به بیش از ۵۰۰ متر رسیده است گفت: سدهای استان فارس نیز وضعیت خوبی در ذخیره آب ندارند و در فصول گرم با تنش آبی مواجه خواهیم بود.

او ادامه داد : طی سال جاری وضعیت بارش ها در استان بسیار نگران کننده بوده است و با توجه به افزایش دمای هوا باید در مصرف آب بسیار دقت شود و اصول صرفه جویی در مصرف آب را رعایت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس درباره میزان بارندگی ها و کاهش شدید آن گفت : تاکنون به طور میانگین در استان فارس ۸۸ میلیمتر بارش باران داشته ایم که نسبت به سال گذشته۶۷ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت۶۳ درصد با کاهش بارندگی مواجهیم.

آقای قلندری با اشاره به میانگین استاندارد مصرف آب در ایران و دنیا ، اظهار داشت: مصرف آب هر فرد در استان فارس ۲۰۲ لیتر در شبانه روز است در صورتی است که میانگین مصرف هر فرد طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی ۱۵۰ لیتر در شبانه روز یا کمتر است که در مواقع خشکسالی به ۱۰۵ لیتر و در مواقع بحران آب به ۵۰ الی ۷۵ لیتر در شبانه روز می رسد.

مدیر عامل شرکت آبفای استان فارس بیان کرد خشکسالی های پی در پی باعث شده این استان رفته رفته از تنش آبی به سمت بحران کم آبی پیش برود.

دیدگاه