شمار معتادان ایران به نسبت سال ۹۰ دو برابر شده است

  • 07 فروردین 1397 - 7:45
شمار معتادان ایران به نسبت سال ۹۰ دو برابر شده است

طبق جدیدترین آمار، نزدیک به سه میلیون نفر مصرف‌کننده “مستمر” مواد مخدر در ایران هستند. این آمار بیش از دو برابر شمار معتادان در سال ۹۰ است. هشت درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران از شیشه استفاده می‌کنند.

طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ایران مجموعا دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف‌کننده “مستمر” مواد مخدر وجود دارد. این آمار نشانگر افزایش بیش از دو برابری شمار معتادان به نسبت سال ۱۳۹۰ است.

طبق این آمار که به گزارش سایت “فرارو” در سال ۹۶ و پس از گذشت ۵ سال اعلام شده است، تریاک، شیره و مشتقات آن همچنان شایع‌ترین مواد مخدر در ایران است. در عین حال اما همچون سال‌های گذشته مصرف مواد محرک و توهم‌زا نیز رو به افزایش است. علف، ماری‌جوانا و گل نیز پس از تریاک و شیره شایع‌ترین مواد مخدر در ایران هستند.

بر اساس این آمار، ۶۷ درصد از معتادان به مواد مخدر در ایران تریاک و شیره، ۱۲ درصد علف، ماری‌جوانا و گل، ۱۱ درصد هروئین و کراک و ۸ درصد شیشه مصرف می‌کنند.

همچنین به گزارش “فرارو”، پژوهشی تکان‌دهنده در ایران از “نگرش مثبت” ۲۸ درصد از شهروندان ایران به مصرف مواد مخدر خبر می‌دهد. در کنار افزایش آمار مصرف دخانیات نزد دختران، گفته می‌شود که مخدر توهم‌زای “گل” بیشترین مصرف را در بین آنان دارد.

طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، ده درصد معتادان ایران را زنان تشکیل می‌دهند. نرخ اعتیاد زنان ایران در قیاس با آمار بین‌المللی، کمتر از متوسط اعتیاد در بین زنان دیگر کشورهاست.

آخرین آمار رسمی اما، روند صعودی نرخ اعتیاد در بین زنان و دختران ایرانی را نشان می‌دهد. این آمار همچنین از تولد سالانه ۷۵۰۰ نوزاد معتاد در ایران خبر می‌دهد. در عین حال کارشناسان شمار واقعی معتادان به مواد مخدر در ایران را بیشتر از آمار رسمی برآورد می‌کنند.

علاوه بر فقر و نابسامانی‌های اجتماعی، فراهم نبودن “احساس رضایت و خرسندی” به‌خصوص در میان جوانان و دسترسی آسان به مواد مخدر، از جمله دلایل گسترش اعتیاد در ایران عنوان می‌شوند.

دیدگاه