پای صحبت‌های بهناز شفیعی، یکی از بهترین موتورسواران زن در ایران

  • 06 فروردین 1397 - 7:29
پای صحبت‌های بهناز شفیعی، یکی از بهترین موتورسواران زن در ایران

بهناز شفیعی، یکی از چهره‌های مشهور موتور سواری بانوان و مشعل دار المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ بود. وی که در نقش بدلکارِ نیکی کریمی در فیلم آذر نیز بازی کرده است از آن دوره فعالیتش خاطره خوبی ندارد و می‌گوید سر آن فیلم خیلی اذیت شده و هماهنگی‌های آن بسیار ضعیف بوده است.چی پلاس در نوروز ۹۷ با شفیعی مصاحبه‌ای انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

برنامه شما برای عید نوروز چه چیزهایی هست؟ مسابقه‌ای در پیش دارید یا خیر؟

در یک سفر تفریحی با خانواده عازم آنتالیا هستم. یک هفته آنجا هستیم و نیمه دوم عید به ایران باز می‌گردم. چون تعداد خانم‌ها در رشته موتور ریس به حدنصاب نرسیدند و در حال تمرین هستند فعلاً مسابقاتی برگزار نمی‌شود اما با اتمام این تمرینات رقابت‌ها نیز آغاز می‌شود. خبر خوب این است که اولین مسابقات موتور کراس کشوری برای بانوان در سال جدید برگزار می‌شود.

خاطرات تلخ و شیرین مهمی که از نوروز داشتید، چه بوده؟

به نظر من یک سری مسافرت‌ها در نیمه اول نوروز اشتباه است. پارسال عید را با دوستانم به سمت شمال رفتیم. بیشتر از ۲۴ ساعت آنجا نماندیم و موتورسواری هم نتوانستیم بکنیم. ۱۸ ساعت در راه رفت بودیم و برگشت ۸ ساعت در راه بودیم و موتور یکی از دوستانم در طول مسیر یا تسمه می‌برید یا لاستیکش می‌ترکید؛ کل مسافرت را در مکانیکی بودیم و چون با هم بودیم باید صبر می‌کردیم تا نقص آن موتور برطرف شود و حرکت کنیم. مسافرت‌هایی که چند ماشینه یا چند موتوره باشد دوست دارم و خاطرات خوش متعددی از تعطیلات عید و مسافرت‌های آن هست؛ اما در کل آن سال خاطره بدی از نوروز برایم ماند.

سال ۹۶ برای همه مردم ایران، در مواردی تلخ بود. با این حال می‌شود در آن خاطره خوب هم پیدا کرد. در این باره، چه نظری دارید؟

در سال ۹۶ اتفاق‌های خیلی بدی داشتیم، درگذشت هنرمندان، حادثه سانچی، زلزله کرمانشاه. متاسفانه برای عموم مردم امسال سال خوبی نبود اما به شخصه و در قالب اتفاقات فردی، برای من سال خوبی بود. رفتن به مسابقات آمریکا و مشعل داری المپیک از جمله اتفاق‌های خوب امسال من بود. به یک سری از رویاهایم رسیدم اما اتفاق‌هایی که برای مردم رخ داد برای همه ما ناراحت کننده و دردناک بود. امیدوارم در سال ۹۷ هیچ گونه اتفاقی از این دست برای کسی رخ ندهد و سال خوبی را در پیش داشته باشند.

بهترین عیدی که گرفتید از چه کسی بوده؟

آخرین باری که عیدی گرفتم را اصلاً یادم نمیاد. تا اونجایی که به خاطر دارم بیشتر عیدی داده‌ام! (با خنده).

بهترین عیدی را به چه کسی دادید؟

بهترین عیدی را به مادرم دادم و هرسال هم این کار را انجام می‌دهم و وظیفه‌ام است و از این کار لذت می‌برم و بهترین آرزوها را برایش دارم.

کمی درباره آموزش دادن به خانم نیکی کریمی حرف بزنید؟ چطور بود. شاگرد خوبی بودند و زود یاد گرفتند؟!

خیر! ایشان چون خیلی از ظرافت‌های خانم‌ها را داشتند و قدری ترسو بودند نمی‌توانستند موتور سواری را یاد بگیرند (باخنده). حتی با چند جلسه آموزش باز هم نتونستند یاد بگیرند و خودم به جای ایشان بدلکاری کردم. دوران آموزش خیلی دوران سختی بود. چون برای این فیلم یک لوکیشن کامل نداشتند. هر قسمت در جاهای مختلف فیلم برداری می‌شد و راه‌ها دور بود. هماهنگی‌ها ضعیف بود و هر آموزشی که انجام می‌شد جلوی بقیه عوامل بود و ایشان نمی‌توانستند تمرکز داشته باشند. در کل دوره خوبی نبود. چه دوران آموزش و چه دوران بدلکاری از هیچ کدام خاطره خوبی ندارم!

از چهره‌های مشهور به افراد دیگری هم آموزش داده‌اید؟

شهرزاد کمال زاده و نسرین مقانلو گفتند خیلی دوست دارند موتور سواری یاد بگیرند اما متاسفانه در این مدت مشغله من زیاد بود. خیلی خوشحال می‌شوم بتوانم به آن‌ها آموزش دهم و باعث افتخار من است.

پیشنهاد شما برای دخترانی که موتورسواری دوست دارند چیست؟

برای خانم‌هایی که به موتور سواری علاقه دارند، توصیه‌ام این است که به فدراسیون موتورسواری مراجعه و ثبت نام کنند و حتماً زیر نظر مربی آموزش ببینند. در بین شاگردانم افرادی بودند که می‌گفتند ما از همسرمان آموزش دیده‌ایم اما آسیب دیده بودند و نتوانستند خوب آموزش ببینند. حتماً زیر نظر یک مربی خوب و کاربلد موتورسواری را یاد بگیرند و اصلاً برای یادگیری عجله نکنند و اگر ریسک پذیر باشند قطعاً آسیب می‌بینند و اگر آسیب جدی ببینند باید کلاً این رشته را کنار بگذارند. پس بهتر است با آرامش شروع به یادگیری کنند. تا بتوانند از موتور سواری لذت ببرند.

آینده موتورسواری برای بانوان در ایران را چطور می‌بینید؟

دو مبحث در اینجا وجود دارد. یک بحث ورزشی است و بعد دیگر موتورسواری در خیابان است که فعلاً برای خانم‌ها گواهینامه صادر نمی‌شود. امیدوارم کمپین‌هایی راه اندازی شود برای اینکه خانم‌ها هم مثل آقایان بتوانند گواهینامه بگیرند و اجازه تردد در خیابان‌ها را داشته باشند. برای بعد ورزشی هم این رشته نیاز به جسارت بالا دارد و هزینه‌های موتورسورای گران است. متاسفانه بسیاری افراد دوست دارند اما به خاطر هزینه‌های بالای این رشته نمی‌توانند فعالیت کنند. درباره مسابقات هم نمی‌توانم بگویم در آینده نزدیک اما امیدوارم حتی در آینده دور بتوانیم اعزامی به خارج از ایران داشته باشیم.

و حرف پایانی اگر دارید؟

برای تک تک مردم سرزمینم در سال جدید آرزوی شادی و برکت دارم. جیبشان پر از پول باشد و سال خوب و شادی در کنار خانواده داشته باشند. امیدوارم زندگی آرامی داشته باشند و به هدف‌هایشان برسند.

دیدگاه