“افزایش پرونده های قضایی مرتبط به فحاشی در ایران”

  • 28 اسفند 1396 - 7:47
“افزایش پرونده های قضایی مرتبط به فحاشی در ایران”

حسین میرمحمد صادقی جرم شناس و از حقوقدان های ایرانی به خبرگزاری ایلنا گفته است که “متاسفانه اکنون در اکثر نقاط کشور پرونده‌های قضایی بسیاری به دلیل فحاشی و عدم کنترل عصبانیت تشکیل شده‌است”.

حسین میرمحمد صادقی گفت: در افزایش این جرائم خشن مانند ضرب و جرح و قتل مسئله عدم توانایی مردم برای مهار خشم در زمان درگیری است که یکی از مهمترین موضوعات در کنار بقیه عوامل مانند مشکلات اقتصادی و خانوادگی است که می‌تواند به برآشفتگی مردم کمک کند و باعث بروز این گونه جرائم شود.

این کارشناس جرم تاکید کرد: نکته مهم در کشور ما این است که مردم توانایی کنترل خشم را ندارند و بسیار زود از کوره در می‌روند.

وی با بیان اینکه درصد کمی از قتل‌ها از پیش تعیین شده است، خاطرنشان کرد: درصد کمی از قتل‌هایی که اتفاق می‌افتد با برنامه‌ریزی از پیش‌ تعیین شده است و بیشتر آن‌ها در نتیجه درگیری و عصبانیت‌های آنی است که موجب بروز خشم می‌شود و بنابراین باید از این جهت کار فرهنگی بسیار عمیقی صورت گیرد تا این مسئله کنترل شود.

صادقی تاکید کرد: همچنین یکی دیگر از عوامل بروز قتل در برخی از استان‌ها دسترسی آسان مردم به سلاح است. وقتی دسترسی به سلاح آسان‌تر باشد، امکان تحقق قتل و صدمات جسمانی نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین باید جلوی دسترسی مردم به سلاح نیز گرفته شود از سوی دیگر نیز آموزش‌ها و کار فرهنگی لازم باید انجام شود تا مردم در هر درگیری و نزاع کوچکی دست به اسلحه نشوند.

او همچنین در خصوص افزایش‌های نزاع‌های فردی نیز گفت: متاسفانه در استان‌های مختلف درصد بالایی از جرائم شامل فحاشی‌ها می‌شود، در حالی‌که چند سال پیش وقتی آمار جرائم کیفری را بررسی می‌کردیم، توهین جز جرائم کثیرالوقوع نبود و این ناشی از این است که مردم خیلی کمتر عصبانیت خود را کنترل می‌کنند و خیلی زود عصبانیت آنها منجر به درگیری لفظی، بدنی و مسلحانه می‌شود و همه این موارد رو به افزایش و تزاید است.

این حقوقدان با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که دعوا بر سر جای پارک باعث قتل می‌شود، گفت: از این موارد در کشور ما زیاد دیده می‌شود و در کمتر کشوری ما شاهد چنین رفتارهایی هستیم. باید بررسی‌های دقیق روانشناسی، حقوقی و جامعه‌شناسی شود تا با شناسایی عوامل موثر در این نوع رفتارها سریعتر بتوانیم این معضلات را برطرف کنیم.

صادقی با بیان اینکه جو خشن حاکم بر کشور نیز در بروز این رفتارها از طرف مردم موثر است، خاطرنشان کرد: وقتی میان برخی مسئولان درگیری‌های لفظی اتفاق می‌افتد و برخی از آنها دقت نمی‌کنند؛ این ادبیاتی که درباره مخالفان خود به کار می‌گیرند، باعث شده تا جو خشن در جامعه حاکم شود.

دیدگاه