پراید و پژو “عامل نیمی از کشته‌های تصادفات در ایران هستند”

  • 22 اسفند 1396 - 9:21
پراید و پژو “عامل نیمی از کشته‌های تصادفات در ایران هستند”

بنابر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) وابسته به نیروی انتظامی، حدود ۵۲ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در ایران به دو خودروی پراید و پژو مربوط می‌شود.

تقی مهری، رئیس پلیس راهور دوشنبه (۲۱ اسفند) در نشستی خبری درباره “پیشگیری از سوانح و حوادث نوروزی” به خبرنگاران گفته است: “خودروهای پراید و پژو تولید داخلی هستند و بیشترین خودروها را تشکیل می‌دهند و ۵۲ درصد کشته‌های تصادفات برای این خودروهاست. بیش از ۷۰ درصد خودروهای ما ABS دارند اما ایربگ (کیسه هوا) ندارند.”

پراید و پژو ۴۰۵ از جمله خودروهای نسبتا ارزان قیمت در ایران هستند که در مقایسه با سایر خودروها در این کشور عده بیشتری توان خرید آنها را دارند اما تعداد زیادی از مالکان این خودروها از استاندارد پائین و خدمات بعد از فروش آنها گله‌مند هستند.

این دو خودرو بیشترین طول عمر را در خط تولید خودروهای ایرانی دارند و بیش از دو دهه است که تولید شده‌اند.

شرکت سایپا البته سال پیش از جدیدترین محصول خود به نام “کوییک” به عنوان جایگزین پراید رونمایی کرد ولی پراید به دلیل قیمت پائین تر برای تعداد زیادی از شهروندان ایرانی همچنان مقرون به صرفه‌تر است.

تولید این دو خودرو در حالی ادامه می‌یابد که در سال‌های اخیر مسئولان ایران از “توقف خط تولید” خبرداده بودند که تاکنون عملی نشده است.

با اینکه طی سال‌های اخیر آمار تلفات جاده‌ای در ایران کاهش یافته ولی این کشور کماکان یکی از بالاترین تلفات را در این زمینه در مقایسه با بسیاری از کشورها دارد.

تقی مهری، رئیس پلیس راهور همچنین گفته است: “در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند و ۷۳ درصد کشته‌ها مربوط به حوادث برون شهری بوده است.”

“حدود ۵۰ درصد از افرادی که در تصادفات فوت می‌کنند در درمانگاه‌ها یا در مسیر انتقال جانشان را از دست می‌دهند. بر اساس تحقیقی که انجام شده است ۶.۷ درصد از تولید ناخالص کشور مربوط به هزینه تصادفات است.”

در سال‌های اخیر، کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران در حالی کاهش داشته که همزمان که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مصدومان تصادفات با افزایش همراه بوده است.

از سال ۱۳۹۴ تا پارسال (۱۳۹۵) حدود بیست هزار نفر بر تعداد مصدومان حوادث رانندگی اضافه شده است.

بر اساس اعلام بیمه مرکزی در ایران سالانه ۳ میلیارد دلار خسارت رانندگی پرداخت می‌شود.

از مهمترین دلایل بالا بودن تلفات جاده‌ای در ایران آن می‌توان به سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و کیفیت جاده‌های این کشور اشاره کرد.

مشکلاتی نظیر استفاده از خودروهای فرسوده، غیر استاندارد بودن جاده‌ها و عدم توجه رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی هم از دیگر عواملی است که کارشناسان به عنوان عوامل تشدید نرخ آمار مرگ و میر در حوادث رانندگی ایران به آنها اشاره می‌کنند.

با وجود افزایش ایمنی در بسیاری از خودروها در ایران، هنوز تلفات ناشی از تصادفات رانندگی از عوامل مهم مرگ و میر تلقی می‌شود.

در سال‌های اخیر سختگیری‌های پلیس و افزایش جریمه‌های رانندگی به همراه آموزشهای عمومی از طریق رسانه‌ها تا حدی توانسته باعث کاهش نسبی تصادفات رانندگی در این کشور شود.

دیدگاه