“باغ‌ها” و “بافت تاریخی شیراز” را شبانه تخریب می‌کنند

  • 21 اسفند 1396 - 7:22
“باغ‌ها” و “بافت تاریخی شیراز” را شبانه تخریب می‌کنند
اعضای شورای شهر شیراز در دیدار با آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس مدرسه تاریخی خان از تخریب شبانه باغ‌های شیراز و بافت تاریخی این کلانشهر ابراز نگرانی کردند.

قاسم مقیمی رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست گفت: خدا را شاکریم که تیغ های پولادین لودرها و گریدرهای شهرت طلبی هنوز ماموریت شیراز زدایی شبانه خود را به  این محل سوق نداده اما از زیر گرزه های مان افتاده که نکند صبح شوم دیگری برسد و این خانه خان های علم و ادب زمان جای خود را به تجارت خانه های سود اندوزان بدهد.

در سال های اخیر به بهانه طرح توسعه شاهچراغ، بخش هایی از بافت تاریخی شیراز تخریب شده. چند هفته قبل هم دو خانه تاریخی در ساعات نخستین بامداد تخریب شد.

سیروس پاک‌فطرت دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز در سخنانی گفت: یکی از دغدغه های جمع شورای شهر، حفظ بافت تاریخی و فرهنگی است و هنوز این دغدغه برای حفظ آثار تاریخی رفع نشده است.

آقای پاک‌فطرت افزود: حفظ باغات قصردشت از دیگر دغدغه های مهم شورای شهر است اما به رغم همه مراقبت ها به صورت شبانه روز و علنی و به اسم مسجد و حسینیه باغات را تخریب می کنند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است.

در تازه ترین رخداد چندی قبل شورای برنامه ریزی استان فارس با تغییر کاربری بیش از ۱۵۰۰ متر مربع از باغ‌های شیراز موافقت کرد که انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشت.

سیداحمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز نیز در این دیدار گفت: شورای پنجم با رویکرد انسان محور توجه ویژه ای به حفظ و مرمت بافت تاریخ و حفظ باغات شهر دارد.

نوذر امامی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: شورای پنجم مخالفانی دارد که اعضای این شورا را به مقابله با دین و ارزش های اسلامی متهم می کنند در حالیکه اعضای این شورا با سابقه انقلابی و مبارزاتی و دفاع مقدس سرمایه های نظام هستند.

او به حضور و مشکلات ۲۵۰ هزار نفر حاشیه نشین در شیراز اشاره کرد و گفت: ساماندهی آسیب های اجتماعی از جمله حمایت از زنان معتاد و کارتن خواب، کودکان کار، جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر را دنبال می کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز به تأثیر پارازیت ها و عوارض ناشی از آن اشاره کرد و با انتقاد از ادامه روند ارسال پارازیت در شهر شیراز گفت: با وجود اینترنت و فضای مجازی دسترسی مردم به اطلاعات سرعت بیشتری یافته است که نیازی به تقابل با شبکه های ماهواره ای تلویزیونی نیست.

علی ناصری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز گفت: توجه به آسیب های اجتماعی و حاشیه نشین ها از مهمترین دغدغه های شورای پنجم است.

نواب قائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در سخنانی به وجود خلا های بین نسلی اشاره کرد و گفت: حضور روحانیت با رویکرد تبلیغ فرهنگ دینی در جامعه بیش از گذشته احساس می شود تا خلا های بین جوانان و نسل قبل را پر کند.

مهدی حاجتی عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: جریان فکری مقابل لیست امید کمر به نابودی امید اجتماعی بسته و گرد یأس اجتماعی و ناامیدی در کشور می پاشد.

او با بیان اینکه امید اجتماعی در کشور به خطر افتاده است، از عملکرد صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: صدا و سیما در حق دولت روحانی خیانت می کند و اگر کسی تصور می کند افتادن روحانی به نفع نظام است، ظلم در حق نظام است.

دیدگاه