رئیس سازمان محیط زیست:۵۱ میلیارد مترمکعب از آب‌های فسیلی ایران را استفاده کردیم

  • 17 اسفند 1396 - 22:33

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۸۵ عنوان شد که اصلا منطقه ممنوعه آب معنایی ندارد، در پی این صحبت چه اتفاقی افتاد؟ امروز در خراسان‌رضوی ۱۳۲ درصد از آب‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری می‌شود. در حوزه دریاچه ارومیه ۶۹ درصد استفاده می‌شود. علت خشک شدن این دریاچه در سال ۹۳ عنوان شد ۱۸ درصد به خاطر تغییر اقلیم و ۸۲ درصد نیز خطاهای انسانی بوده است. این‌ها چه چیزی را نشان می‌دهد.”

به گزارش ایسنا، آقای کلانتری در چهارمین همایش منطقه‌ای تغییر اقلیم و گرمایش زمین که در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان افزود: “ما ۵۱ میلیارد مترمکعب از آب‌های فسیلی خود را استفاده می‌کنیم. یعنی به حقوق نسل‌های آینده تجاوز کردیم. تغییر اقلیم برای محیط‌زیست مصیبت است.”

آقای کلانتری همچنین اضافه کرد که اهواز ۱۰۰ روز است که هوای ناسالم و ۵۰ روز هوای بسیار خطرناک داشته است که این محصول اشتباهات انسانی است. “یکی پس از دیگری سد احداث کردیم، در حالی که سالی چند سیلاب در دشت خوزستان مانع ایجاد ریزگرد می‌شد ولی الان وضعیت چه شده است. خاک به‌مرور چسبندگی خود را از دست داد و الان شاهد ریزگرد هستیم. تالاب‌ها خشک شد، ریزگردهای نمکی ایجاد شد. بلایی بزرگ سر خوزستان آمده است.”

دیدگاه