«حجاب اجباری از اول اشتباه بود»

  • 15 اسفند 1396 - 18:15
«حجاب اجباری از اول اشتباه بود»

سیدعلیرضا بهشتی فرزند شهید آیت الله سیدمحمد بهشتی گفت: طرح حجاب اجباری از ابتدا اشتباه و اشتباهی بود که همه تو رودربایستی با آن قرار گرفتند و هیچکس روی آن را نداشت که بگوید این کار اشتباه است.

آقای  بهشتی در گفت وگو با عصر ایران افزود: فکر کردیم که اگر بگوییم این کار اشتباه است، اصل دین به باد خواهد رفت. ایمان باید در قلب انسان خانه بگیرد و گرنه اگر قرار باشد به ظاهر خود را نشان دهد، همین خواهد شد که امروز شاهدش هستیم. ما نباید انتظار داشته باشیم کسی که حجاب را قبول ندارد، منافقانه رفتار کند و به خاطر ما حجاب را به اجبار استفاده کند.

علیرضا بهشتی با اشاره به نظرات پدرش آیت الله محمد بهشتی، درباره حجاب گفت: تفکر بهشتی قطعاً با حجاب اجباری سازگاری نداشت و طی دوران مسوولیت در دادگستری نیز چنین کاری نکرد. تا آخرین روزهای حضور بهشتی در دادگستری، خانم‌هایی بودند که بدون حجاب با ایشان کار می‌کردند و آقایانی هم بودند که با کراوات یا مُد غربی در کنار ایشان مشغول به کار بودند.

او افزود: بهشتی به فردی که برای خوشایند او کراوات نزده بود گفت که هرگز این کار را نکن و به همان چیزی که اعتقاد داری پایبند باش.

به گفته علیرضا بهشتی، چه برای برداشتن حجاب باشد و چه برای گذاشتن آن، اجبار جواب نمی‌دهد و با طبع انسان سازگار نیست. پیامبر هم این کار را نکرد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما هنوز در اماکن مقدس غیرمسلمان را راه نمی دهیم، اما چطور است که امام صادق(ع) با یک زندیق نشست و برخاست می کند و غذا می خورد. واقعیت این است که ما در شناخت راه ائمه کوتاهی کردیم و چیزی از تشییع درست کرده ایم که فکر نمی کنم اگر آنها بودند می پذیرفتند. این مسئله را با ده ها مدرک تاریخی و روایی می توان اثبات کرد که ما از خواست و عملکرد ائمه منحرف شده ایم.

دیدگاه