مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس: تیرهای برق عرصه پاسارگاد برچیده می‌شود

  • 15 اسفند 1396 - 17:59
مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس: تیرهای برق عرصه پاسارگاد برچیده می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: با ارائه طرح برق‌رسانی زمینی در هفته جاری و کمک سازمان برنامه ‌و ‌بودجه در تأمین اعتبار اجرای این خط، تیرهای برق عرصه پاسارگاد برچیده می‌شود.

به‌گزارش میراث ‌آریا، مصیب امیری مدیرکل میراث‌ فرهنگی این استان، امروز سه‌شنبه ۱۵ اسفند گفت: با وجود مخالفت پایگاه میراث جهانی و این اداره‌کل، اداره برق شهرستان پاسارگاد به ‌منظور رفع مشکل کشاورزان و آب شرب روستایی واقع در جنوب شهرستان پاسارگاد نسبت به نصب تیرهای برق در هفته گذشته اقدام کرد که در این راستا شکایتی نیز تسلیم مراجع قضایی شده است.

آقای امیری افزود: بنا به اطلاعات واصله از معاونت استانداری تعدادی از تیرهای برق به‌ منظور آب‌رسانی شرب روستا با مصوبه شورای تأمین استان مشروط بر موقتی بودن نصب شده که با انجام عملیات زیرزمینی کردن برق رسانی به‌زودی تیرهای یادشده برچیده خواهد شد.

به گفته او در پی این اقدام نشستی در دفتر معاون استاندار با حضور فرماندار شهرستان پاسارگاد و رئیس اداره برق این شهرستان برگزار شد. در این نشست مقرر شد تیم مشترکی به‌ منظور بررسی کارشناسی زیرزمینی کردن خط انتقال برق در محل زیر نظر فرماندار تشکیل شود.

حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد نیز با اشاره به اینکه محوطه میراث جهانی پاسارگاد با عرصه و حرایم گسترده آن در شهر مادرسلیمان و در میانه اراضی کشاورزی گسترده شده است گفت: به‌طور معمول توسعه فعالیت‌های کشاورزی، عمرانی و ساخت‌و‌ساز در بافت روستاهای مجاور مجموعه پاسارگاد و قسمت‌های دیگر دشت، حفاظت و نگهداری از حرایم این مجموعه را با دشواری‌هایی همراه کرده که تا کنون بخش بزرگی از مشکلات با تعامل با مردم منطقه، انجام بررسی‌های فنی و ارایه راه حل‌های کارشناسی برطرف شده است.

چند هفته قبل نصب تیرهای برق در عرصه جهانی پاسارگاد آغاز شد.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵کیلومتری شمال شیراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

هر اثری که در فهرست جهانی یونسکو جای می‌گیرد، طبق کنوانسیون میراث طبیعی و تاریخی باید از سوی کشور نگهدارنده اثر مورد توجه ویژه قرار گیرد و انجام هرگونه اقدامی که اثر را با خطر روبه‌رو کند، ممنوع است.

دیدگاه