ساخت و توسعه مرکز جمع آوری آهن قراضه و ضایعات در حریم تخت جمشید

  • 14 اسفند 1396 - 12:56
ساخت و توسعه مرکز جمع آوری آهن قراضه و ضایعات در حریم تخت جمشید

چند سالی است که مرکز جمع‌آوری، جداسازی و خرید و فروش آهن قراضه و ضایعات در شهر پارسه و بر روی آثار تاریخی و در محدوده حریم ممنوعه محوطه میراث جهانی تخت‌جمشید و حاشیه مسیر گردشگران در منطقه ایجاد شده و همچنان در حال توسعه است.

به گفته فعالان میراث فرهنگی، خیلی عجیب است که این ساخت و ساز نادیده گرفته شده و هر روز توسعه پیدا می‌کند و کسی هم جلویش را نمی‌گیرد.

این فعالان می گویند: سال ۹۱ و ۹۲ دو مرکز تجمع و خرید و فروش زباله در نزدیکی هم و در محدوده حریم درجه یک تخت‌جمشید و آثار شهر پارسه و در برابر دیدگان یگان محترم حفاظت تخت جمشید احداث شد که تا امروز نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. جالب آن که به جای این که این مراکز غیرقانونی در این مدت برچیده گردند در ماه‌ها و روزهای اخیر شاهد گسترش تخلفات قبلی یعنی اقدام به توسعه فضای جمع‌آوری و انباشت زباله درست در دیدگان گردشگران و البته یگان حفاظت تخت جمشید هستیم.

تخت جمشید از مهمترین بناهای تاریخی ایران است که در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی بونسکو ثبت شده. تخت جمشید یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی به جای مانده از دوران هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) است.

دیدگاه