خانه‌های تاریخی شیراز “شبانه قربانی لودرهای طرح توسعه شاهچراغ می‌شوند”

  • 08 اسفند 1396 - 10:21
خانه‌های تاریخی شیراز “شبانه قربانی لودرهای طرح توسعه شاهچراغ می‌شوند”

به تازگی دو خانه تاریخی دیگر شیراز در ساعات نیمه شب برای اجرای طرح توسعه شاهچراغ تخریب شدند. این اقدام انتقادات زیادی را به دنبال داشته، به گونه‌ای که جلسه شورای شهر شیراز روز دوشنبه ۷ اسفند تحت تأثیر این تخریب‌ها بود.

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز نیز در جلسه علنی شورای شهر با ابراز تأسف و عذرخواهی از تخریب خانه‌های تاریخی گفت که ۵۷ هکتار از بافت تاریخی فرهنگی شیراز طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی به عنوان طرح توسعه حرم مصوب شده اما مفهوم این مصوبه این نیست که خانه‌های تاریخی ثبت شده مشمول قانون حفاظت از اماکن تاریخی و فرهنگی نمی‌شوند.

عبدالرضا نصیری، معاون اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز گفت: خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ نشان گذاری شده است.

به گفته او، اجرای طرح توسعه شاهچراغ «مشروط به حفظ مکانهای تاریخی بود.»

احمدرضا دستغیب، رئیس شورای شهر شیراز نیز از تشکیل کمیته بافت تاریخی برای نجات بافت تاریخی شیراز خبر داد.
ابراهیم صبوری، نایب رئیس شورای شهر نیز گفت که شهردار بافت تاریخی مسئول این‌تخریب است و باید پاسخگو باشد. چگونه ۴ شب ماشین‌آلات سنگین دو خانه را خراب کرده و نخاله را خارج کردند، اما شهرداری متوجه نشد؟
 به گفته او، زیر چشم شهرداری منطقه ۸ دو خانه تاریخی را تخریب کردند و کسی پاسخگو نیست.
با این حال هادی شهدوست، شهردار بافت تاریخی شیراز از تخریب این خانه‌ها ابراز بی اطلاعی کرد. اما مهدی حاجتی، دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز گفت: شهرداری در خصوص انجام تعمیرات و ساخت و سازهای کوچک در منازل مسکونی در هر نقطه از شهر ورود و نظارت می‌کند. حال چگونه است که شهردار منطقه تاریخی از تخریب این دو خانه تاریخی اظهار بی اطلاعی می‌کند؟
آقای حاجتی افزود: خانه‌های ثبت شده را طبق قانون نمی‌توان تخریب کرد. این خانه‌ها می‌توانند در تملک هر کسی باشد اما باید در حفظ آن بکوشد. با این حال متاسفانه سه شنبه گذشته در شب شهادت حضرت زهرا و در روز تعطیل با لودر اقدام به تخریب این خانه‌ها می کنند. هم اکنون محل این خانه‌ها کامل صاف شده است. البته یک خانه تاریخی دیگر وجود دارد که فعلا با فشار افکار عمومی جلوی آن گرفته شده است .
در این جلسه شماری از اعضای شورای شهر شیراز خواهان استعفای شهردار بافت تاریخی و همچنین دخالت استاندار فارس برای جلوگیری از ادامه تخریب خانه‌های تاریخی شیراز شدند.
امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس هم گفت این خانه ها به بهانه طرح توسعه شاهچراغ خراب شده اما این طرح مصوب نشده و مشخص نیست مجموعه تولیت حرم شاهچراغ(ع) بر چه اساسی در حال انجام این اقدامات است.

همچنین سرهنگ آیت الله عیدی پور فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت عوامل اجرایی طرح توسعه حرم از دخالت مأمورین نیروی انتظامی ممانعت کردند که این اقدام قانونی نبود.

در همین حال حیدر عالیشوندی، فرماندار شیراز هم از پلیس خواسته تا گزارش کاملی را در خصوص تخریب این خانه‌های تاریخی به شورای تأمین ارائه کند.

در روزهای اخیر دو خانه تاریخی در شیراز و به بهانه طرح توسعه حرم شاهچراغ تخریب شده. در سال‌های گذشته هم اتفاقات مشابهی رخ داده و شمار زیادی از خانه‌های تاریخی شیراز به همین بهانه تخریب شدند و کسی هم نتوانست مانع این تخریب‌ها شود و تخریب کنندگان نیز مورد پیگرد قرار نگرفتند.

خانه‌های تاریخی سلیمی به شماره ثبت ۸۹۹۸ مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ و منتصری به شماره ثبت ملی ۸۹۷۵ مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ به‌عنوان دو اثر تاریخی قاجاری در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بودند که شبانه تخریب شدند.

 

دیدگاه