«عصبانی شدم، کُشتمش»

  • 07 اسفند 1396 - 8:18
«عصبانی شدم، کُشتمش»

فیلمی در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد فردی با چاقو به یک جوان حمله می‌کند. پلیس گفته که این درگیری در داراب فارس رخ داده و قاتل هم پس از ۲۴ ساعت بازداشت شده.

متهم به قتل پس از بازداشت گفته: «یک لحظه عصبانیت و غرور بیجا زندگی‌ام را به تباهی کشید.»

سرهنگ علیرضا ضربت، فرمانده انتظامی شهرستان داراب گفت: جوانی ۲۸ ساله که بر سر پارک نامناسب خودرو در یکی از خیابان‌های این شهر، دست به چاقو برد و رشته زندگی جوان دیگری را برید در دام پلیس آگاهی این شهرستان گرفتار شد.

سرهنگ علیرضا ضربت افزود: ششم بهمن ماه امسال و در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک فقره درگیری منجر به قتل در یکی از خیابان‌های شهر، گروهی از ماموران پلیس آگاهی به محل حادثه اعزام شدند.

به گفته او، با حضور ماموران و بررسی و تحقیقات اولیه مشخص شد که راننده یک دستگاه تیبا در حال پارک کردن خودرو خود بوده که با یک دستگاه موتور سیکلت که درکنار خیابان پارک بوده به صورت جزیی برخورد کرد که راکب موتور سیکلت پس از درگیری لفظی با یک قبضه چاقو راننده خودرو تیبا را مصدوم و وی را به قتل رساند.

این مقام انتظامی گفت: موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت و پس از اجرای طرح مهار، قاتل در کمتر از ۲۴ ساعت در مخفیگاهش دستگیر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان داراب افزود: قاتل که اعتیاد شدید به مواد مخدر دارد در بازجویی فنی و تخصصی پس از اعتراف به جرم خود، اظهار ندامت کرد و بازگو کرد که یک لحظه عصبانیت و غرور بیجا زندگی‌ام را به تباهی کشید.

افزایش خشونت‌های خیابانی و درگیری میان شهروندان، به یکی از مشکلات اجتماعی جدی در ایران تبدیل شده. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال پیشتر گفته بود که جامعه ایران به سوی خشونت پیش می‌رود و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

به گفته او، افزایش خشونت در ایران «مشکل فرهنگی و روانی» است.

وزیر بهداشت نخستین راه کاهش خشونت را «آموزش حرف زدن با هم» دانست و ادامه داد: «باید برای تعاملات شفاهی تمرین کنیم؛ از خانه تا مدرسه و جامعه، رسانه‌ها در این ‌زمینه مسئولیت سنگینی دارند.»

بیشتر بخوانید: ۲۴ هزار مورد نزاع و درگیری در فارس طی ۹ ماه اول امسال

اکبر وروایی، جرم‌شناس بروز خشونت به شکل نزاع را ناشی از دو عامل روان‌شناختی و جامعه‌شناختی می‌داند و می‌گوید: «از نظر روان‌شناختی از نوع تربیت نادرست فرزندان در خانواده‌ها گرفته تا آسیب‌هایی چون فقر و اعتیاد باعث کاهش آستانه تحمل در افراد می‌شود.»

سعید معیدفر، جامعه‌شناس نیز علت اصلی وقوع نزاع و درگیری در کشور را «از هم گسستگی پیوندها در بین اقشار مختلف جامعه» می‌داند.

عزیزمحمدی، رئیس شعبه ۷۱ دادسرای کیفری استان تهران (ویژه قتل) «مسائل ناموسی، اخلاقی، قومیتی و مالی» را از جمله عوامل نزاع در کشور اعلام کرده است.

محمدحسین میرجلیلی یکی از مدیران پزشکی قانونی نیز گفته: «فرهنگ عذرخواهی و کوتاه آمدن در کشور بسیار ضعیف شده و اگر هر کدام از افراد بتوانند در عذرخواهی پیش‌‌قدم شوند آتش شعله‌ور شده طرف مقابل را می‌توانند خاموش کنند.»

به گفته او «بسیاری از دعواها به این دلیل است که یک نفر حقوق دیگری را زیر پا گذاشته و طرف مقابل در مقام اعتراض بر می‌آید. گاهی اوقات وقوع یک نزاع ساده می‌تواند منجر به حوادثی تلخ شود و خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش‌های لازم را داده و رفتار آن‌ها را زیر نظر بگیرند.»

 

دیدگاه