نحوه شروع آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو مشخص شد

  • 24 اسفند 1395 - 6:00
نحوه شروع آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو مشخص شد

یک مقام قضایی می‌گوید که دو تن از کارکنان یک فروشگاه پوشاک به نقش خود در آغاز آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو اعتراف کرده‌اند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: «پس از تحقیقات نهایی مشخص شد آتش‌سوزی از فروشگاه تولید پوشاک «نسترن» واقع در طبقه دهم ساختمان پلاسکو آغاز شده است. در همان زمان، مالک و دو کارگر وی شناسایی شدند و مشخص شد که این دو کارگر در این مغازه مشغول به فعالیت بوده‌اند.»

شهریاری افزود:‌ «با پایان آواربرداری این افراد بازداشت شدند و از آنها تحقیقات مبسوطی آغاز شد. این افراد در ابتدا هرگونه دخل و تصرف در وقوع آتش‌سوزی را انکار می‌کردند و مدعی بودند که از ساعت ۶ صبح در مغازه‌شان حضور داشتند.»

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت:‌«از آنها سئوال پرسیدیم از آنجا که در ساعت ۸:۳۰ دقیقه سیستم گرمایشی ساختمان فعال می‌شده، در این ۲.۵ ساعت چگونه خود را گرم کردند که پاسخ دادند یک گاز پیک‌نیک داشتیم اما از آن استفاده نمی‌کردیم.»

شهریاری گفت:‌ «سرانجام این افراد در یکی دو روز گذشته اعتراف کردند که از مهتابی داخل سقف یک سیم روکار با متراژ حدود ۱۰ تا ۱۵ متر کشیده و آن را ابتدا به یک یخچال وصل کرده و برخی روزها هم با اتصال به یک هیتر برقی خود را گرم می‌کردند. سرانجام سیم‌ها به دلیل بار الکتریکی زیاد آتش می‌گیرد و به دلیل وجود حجم زیادی از پارچه و لباس، آتش‌سوزی شروع می‌شود. این دو کارگر از کسانی که در طبقه هشتم مشغول مراسم زیارت عاشورا بودند می‌خواهند که به آنها کمک کنند اما به دلیل حجم بالای آتش‌سوزی، این افراد موفق به اقدام مربوطه نمی‌شوند و نهایتاً آن حادثه عظیم رخ داد. به این ترتیب، فرضیه عمدی بودن حادثه از بین رفته اما میزان قصور و تقصیر سایر عوامل دخیل در این حادثه در دست بررسی است.»

آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در ۳۰ دی امسال منجر به فروریختن این ساختمان شد. در این حادثه ۱۶ آتش‌نشان و شش تن از کارکنان پلاسکو جان‌شان را از دست دادند.

 

دیدگاه