برخی قضات مشهد خواهان اعدام دزد گوسفندان بودند

  • 16 بهمن 1396 - 13:16
برخی قضات مشهد خواهان اعدام دزد گوسفندان بودند

حجت الاسلام علی مظفری، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در واکنش به انتقادها از قطع دست یک شهروند متهم شده به دزدی گوسفند، گفته: «نظریه قضایی تعدادی از قضات ما این بود که این فرد محارب است و باید اعدام شود که این نظریه به نتیجه نرسید.»

آقای مظفری امروز ۱۶ بهمن در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: «این فرد ۲۰۰ راس گوسفند از یک منزل مسکونی در محدوده سه استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی دزدیده است. او با همکاری چند نفر دیگر با سوراخ کردن دیوار منزل وارد منزل می‌شد و احشام، فرش، موتورسیلکت، طلاجات و هرچه ارزش مالی داشته را جمع می‌کردند. در این پرونده حدود ۲۶ شاکی وجود دارد که همه آن‌ها هم تقاضا داشتند حدود شرعی اجرا شود.»

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی از انتقادهای فزاینده به عملکرد قوه قضائیه ایران گلایه کرده و گفته: «در جاهایی که دستگاه قضایی ورود پیدا نمی‌کند، می‌گویند دستگاه قضایی ناکارآمد است… در جایی هم که ورود و حکم صادر می‌کنیم، می‌گویند چرا اینگونه حکم صادر شده است در حالی که فقط مقام معظم رهبری و نهادهای نظارتی دستگاه قضایی می‌توانند در رابطه با عملکرد آن ایراد بگیرند.»

دادگستری خراسان رضوی اواخر دی ماه امسال حکم دادگاه علیه متهم به دزدی گوسفندان را به اجرا گذاشت و با گیوتین دست متهم را در زندان مشهد قطع کرد.

اجرای این حکم با واکنش های شهروندان ایرانی رو به رو شد. به گفته شماری از کاربران ایرانی اجرای حکم قطع اعضای بدن در شرایطی که حتی فسادهای کلان مالی و بانکی رایج شده در ایران به عقیده آنها مورد رسیدگی موثر قضایی قرار نمی‌گیرد، ناعادلانه است.

یحیی کمالی‌پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون‌ قضایی و حقوقی مجلس نیز پیشتر گفته بود: در کشور شاهد اختلاس‌های میلیاردی، رانت‌خواری‌ها، ویژه‌خواری‌ها، جرایم سنگین‌تر و به مراتب خانمان‌برانداز‌تر از یک سرقت در مشهد هستیم.

این نماینده مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفت: بهتر بود قاضی پرونده سارق مشهد با بررسی اجمالی زندگی این فرد و گرفتاری‌ها و مشکلات معیشتی مردم حکم دیگری را انتخاب می‌کرد.

همچنین آیت الله اسدالله بیات زنجانی مرجع تقلید نیز می‌گوید تا زمانی که حکومت شرایط اقتصادی مناسبی ایجاد نکرده باشد که افراد به سمت دزدی نروند، قطع دست قابل اجرا نیست.

 

دیدگاه