دادستان کل می‌گوید برداشتن روسری از سر در خیابان «بچه گانه» است

  • 11 بهمن 1396 - 19:02

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل اقدام برخی از زنان در برافراشتن روسری‌هایشان در خیابان را «بچه گانه» توصیف کرد.

حجت الاسلام منتظری امروز در جمع خبرنگاران گفت: این حرکت بچه‌گانه‌ای بود که دختر جوانی در جایی که عده‌ای در حال زندگی عادی خود هستند روسری خود را بردارد و بعضی‌ها با ماموریتی که داشتند فیلم‌های آنها را در شبکه مجازی منتشر کنند.

او افزود:‌ انتظار ما از خانم‌ها این است که اگر اعتقاد به اسلام دارند شرع اسلام حجاب را واجب کرده است و اگر هم ندارند و مسلمان نیستند و یا اعتقاد ضعیفی به مبانی اسلامی دارند باید توجه داشته باشند کسی که خودش را ملتزم به جامعه مدنی می‌داند باید از قانونی که وضع شده تبعیت کند. ضمن اینکه کسی هم حق ندارد به زندگی خصوصی و حریم شخصی افراد ورود کند.

منتظری بیان کرد: به نظرم کسانی که این کار را انجام داده‌اند بیشتر از روی نادانی و تحریک احساسات بوده است که ممکن است القائاتی از خارج کشور نیز داشته باشند. اکثریت مردم ما مسلمان و متلزم به احکام هستند. این حرکات تأثیر چندانی ندارد و ضمن اینکه اگر کسی با بی حجابی در خیابان حرکت کند به موجب قانون مرتکب جرم شده و می‌تواند تحت تعقیب قرار گیرد، البته اعتقاد ما این است که پیش از مجازات باید هدایت کنیم و این افراد قبل از آن باید متنبه شوند و باید در راستای اقدامات پیشگیرانه حرکت کنیم.

در روزهای اخیر شماری از زنان در برخی شهرها از جمله تهران و شیراز با حضور در خیابان‌ها، روسروی های خود را از سر برداشته و آن را برافراشتند.

در همین حال علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز گفته: هیچ اجباری برای حجاب زنان در جامعه دیده نمی‌شود و بسیاری از آنان با هر وضعی که دوست دارند در جامعه حضور پیدا می‌کنند پس اجباری در کار نیست.

او افزود: این‌که چهار نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست.

حجاب زنان در ایران در ماه‌های نخستین پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ اجباری نبود اما به تدریج اجباری شد. آن زمان اعتراضاتی علیه اجباری شدن حجاب در برخی شهرها رخ داد.

دیدگاه