همایش علمی – آموزشی مسئولین امور حقوقی جمعیت هلال احمر استان ها در شیراز برگزار شد

  • 05 بهمن 1396 - 12:04
همایش علمی – آموزشی مسئولین امور حقوقی جمعیت هلال احمر استان ها در شیراز برگزار شد

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر کشور در شیراز گفت: هم اندیشی و تبادل نظر در حوزه فعالیت های حقوقی جمعیت برای رسیدن به وحدت رویه و دفاع منطقی از جایگاه و اعتبار بزرگترین سازمان امدادی و بشردوستانه کشور یک ضرورت است.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان فارس؛ علی لیالی در آئین افتتاحیه همایش علمی و آموزشی مسئولین امور حقوقی جمعیت استان ها که در سالن کنفرانس هتل همای شیراز برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: هر چند ماهیت مباحث حقوقی دارای قالب ثابتی است اما دشواری استنباط از قوانین اقتضا می نماید حداقل هر فصل یک گردهمایی و هم اندیشی مسئولین امور حقوقی جمعیت برگزار شود.

لیالی با اشاره به احکام و موضوعات مطروحه در عالی ترین سطوح و ارکان جمعیت از جمله مجمع عمومی و شورای عالی، تاکید کرد: برگزاری گردهمایی های علمی و آموزشی بستر مناسبی برای تصمیم گیری جمعی و تبادل اندیشه و نیل به وحدت رویه پیرامون این احکام و موضوعات است که گاهاً می تواند به عنوان جایگزین قانون نیز مطرح شود.

وی با قدردانی از تلاش های مسئولین امور حقوقی استان ها در اخذ آرا و احکام قضایی به نفع جمعیت در محاکم مختلف و اشاره به اثرات مثبت این عملکرد موفق، اظهار کرد: فضای عمومی جمعیت هلال احمر نسبت به فعالیت های حوزه حقوقی رویکرد مثبت دارد و در عمده جلسات مرکز از عملکرد این حوزه قدردانی و اعلام رضایت می شود.

لیالی با بیان اینکه مسئولیت حوزه حقوقی جمعیت مبتنی بر قوانین و مقررات می باشد ادامه داد: اظهار نظرهای کارشناسی مسئولین امور حقوقی در رفع موانع کاری پیش روی مدیران عامل استان ها و اتخاذ تصمیمات صحیح تاثیر زیادی دارد.

معاون امور حقوقی و مجلس جمعیت هلال احمر دفاع از حقوق مادی و معنوی جمعیت را وظیفه مهم بخش حقوقی دانست و گفت: دفاع منطقی از این جایگاه، در افزایش سطح اعتماد عمومی جامعه به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی جمعیت اثر مستقیم دارد.

لیالی در همین خصوص با اشاره به شرایط ویژه حاکم بر جامعه در زمان وقوع بحران ها از جمله نیازمندی مشترک طبقات محروم و نیز ثروتمند به خدمات امدادی و پشتیبانی جمعیت هلال احمر، بار دیگر بر اهمیت اعتماد عمومی و وظیفه بخش حقوقی در این خصوص تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حوزه مستغلات جمعیت نیز در سر فصل فعالیت های بخش حقوقی دارای اهمیت ویژه ای می باشد، تصریح کرد: افکار عمومی، جمعیت هلال احمر را با موقوفات، موهوبات و مصالحات می شناسند و مسئولین امور حقوقی وظیفه دارند ضمن رفع تهدید از املاک اهدایی مردم و خیرین، در صورت عدم بهره برداری مناسب از این املاک و هدایا، مشاوره لازم را برای بهره وری حداکثری به مدیران عامل ارائه نماید.

آگاهی از مقررات؛ رمز امدادرسانی بهتر در زمان حوادث
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در حاشیه برنامه رونمایی از سامانه سیستم جامع حقوقی جمعیت هلال احمر در شیراز گفت: هر اتفاق و حادثه ای انسان ساز یا طبیعی که در جامعه رخ می دهد، جمعیت هلال احمر نیز به نوعی درگیر آن است و آگاهی شما از قانون و مقررات و وظایف هر دستگاه در حوادث می تواند به پیشبرد کارها و امدادرسانی بهتر کمک می کند.

هادی پژوهش جهرمی اضافه کرد: تسلط به قوانین همچنین می تواند به روان ساز کارها و حفظ منافع مردم و سازمان ها و نهادها کمک کند.
پژوهش ادامه داد: در حال حاضر ریشه بسیاری از نارضایتی های مردمی عدم التزام به قانون در سیستم اداری و فساد در آن است، به طوری که موجب ناکارآمدی نظام اداری شده است.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و لزوم آموزش و آگاهی دادن به مردم گفت: آموزش باید از سوی تمام ارگان ها و نهادها و رسانه ها در جامعه صورت گیرد زیرا ریشه بسیاری از حوادث و ناهنجاری ها بی اطلاعی است.

افزایش اعتماد عمومی به جمعیت با کار حوزه حقوقی گره خورده است

مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس نیز در مراسم افتتاحیه همایش علمی – آموزشی مسئولین امور حقوقی استان ها در سخنانی گفت: افزایش اعتماد عمومی جامعه به جمعیت با خروجی کار حوزه حقوقی گره خورده است.

فیض اله جعفری با اشاره به مختصات و مشخصات جمعیت هلال احمر استان فارس، جایگاه حقوقی در جمعیت را بسیار منشاء اثر و پیش برنده اهداف این سازمان دانست و گفت: با توجه به ماهیت مردمی جمعیت هلال احمر و اعتماد آنها در اختصاص و وقف املاک و هدایا، فعالیت های حوزه حقوقی می تواند این اعتماد را در بالاترین سطح نگه دارد.

جعفری با تاکید بر حساسیت وظایف حوزه حقوقی جمعیت هلال احمر، خواستار ارتقاء جایگاه مربوطه در چارت تشکیلاتی جمعیت شد.

دیدگاه