«تاراج شیراز در دوره تاریک شهردار سابق»

  • 03 بهمن 1396 - 0:59
«تاراج شیراز در دوره تاریک شهردار سابق»

ابراهیم صبوری، نایب رئیس شورای شهر شیراز می‌گوید در دوره شهردار سابق، این شهر به تاراج گذاشته شده. او از دوره شهردار سابق شیراز به نام «دوران مبهم و تاریک» نام برد.

آقای صبوری روز دوشنبه دوم بهمن در جلسه شورای شهر در انتقاد از عملکرد شورای شهر پیشین و علیرضا پاک فطرت شهردار سابق شیراز گفت: چگونه بیش از ۷۰ درصد از املاک و دارایی‌های شهرداری را در یک دوره ۴ ساله یا فروخته و یا هبه کرده‌اید، آیا این تاراج شهر نیست؟

او افزود: بیش از ۲۴۰ قطعه زمین را در یک دوره ۴ ساله به هرکسی که خواستید هبه کردید. از هزار مترمربع تا ۳۰۰ هزار مترمربع. بازهم همین‌گونه می‌خواهید از شهر حفاظت کرده و درآمد ایجاد کنید؟ معلوم است مبسوط الید بودن برای فروختن و به حراج گذاشتن شهر برایتان خاطرات روزهای خوشی را به ذهن متبادر می‌کند.

ابراهیم صبوری گفت: بیش از ۳٫۵ میلیون مترمربع تراکم را پیش‌فروش کرده و حتی پروانه‌ای برای آن صادر نکرده‌اید و مشخص نیست پول آن را در کجا هزینه کرده‌اید. چگونه می‌خواهید برای درآمد ایجاد کنید شما که تنها ایجاد هزینه را خوب بلدید. در ۴ سال گذشته، ۲ سال آینده شهر را پیش‌فروش کرده‌اید، این بار می‌خواهید شهر را برای چند سال دیگر به حراج بگذارید؟

نایب رئیس شورای شهر شیراز افزود: در شهرداری که تنها ظرفیت ۶ الی ۷ هزار نیرو را دارد تنها در چهار سال، پرسنل را به حدود ۱۲ هزار نیروی عمدتاً غیر کار‌شناس و ناکارآمد افزایش داده‌اید یعنی در یک دوره ۴ ساله پرسنل را دو برابر کرده‌اید. این یعنی دو برابر شدن هزینه جاری شهرداری از جیب مردم. امروز مردم باید بدانند هزینه شاغل شدن چه کسانی را می‌دهند.

ابراهیم صبوری گفت: شهردار پیشین شیراز در جلسه تودیع خود، ادعای خلاف واقعی را مطرح کرد که امروز ما و مردم منتظریم ایشان پاسخگویِ آن ادعا باشند. ایشان گفتند تنها ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدهی برای شهرداری باقی گذاشته‌اند درحالی‌که امروز بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی باقی‌مانده آن دوران مبهم و تاریک است و نیز مدعی شده بودند که بیش ۴۰۰۰ میلیارد تومان املاک در شهرداری برای تها‌تر با بدهی‌ها باقی‌مانده که این هم نادرست است و امروز با حساب‌وکتاب کار‌شناسان و مدیران منصوب خودشان فقط ۲۸۰۰ میلیارد تومان است که به گمان ما این عدد هم غیرواقعی است و مجموع قیمت املاک باقی‌مانده کمتر است زیرا بسیاری از قیمت‌های کار‌شناسی بالا‌تر از قیمت می‌دانی است.

آقای صبوری افزود: متأسفانه شهردار سابق بعد از ایجاد این‌همه بدهی هنوز هم مدعی است که باید رویه گذشته ادامه یابد. ایشان ابتدا باید پاسخگوی پروژه‌های غیراصولی و غیرضروری خود باشند. وقتی پلی می‌سازند با صرف صد‌ها میلیارد هزینه و ایجاد پروپاگاندای رسانه‌ای که بزرگ‌ترین پل کابلی را ساخته‌ام اما بعد از رفتنشان مشخص می‌شود کابل‌ها و برج اصلی پل که با صرف هزینه گزاف ایجادشده کاملاً نمایشی است و پل بر روی پایه ساخته‌شده است. ایشان نه‌تن‌ها در گفتار صادق نبوده است بلکه در عملکرد هم منافع شهروندان را پاسداری نکرده‌اند.

علیرضا پاک‌فطرت از سال ۱۳۸۹ تا مرداد ۱۳۹۶ شهردار شیراز بود.

به گفته نایب رئیس شورای شهر، «امروز شهرداری شیراز روزهای سختی را می‌گذراند؛ اما با تکیه‌بر نیرو‌ها و پرسنل خدوم و متخصصین خود یک سازمان پویاست که هیچگاه ورشکست نمی‌شود. اگر هم ما عبارت ورشکستگی را بر زبان می‌رانیم مقصود نوع مدیریت گذشته است که ما آن را یک مدیریت ورشکسته می‌دانیم. مدیریتی که در طول ۴ سال هزاران میلیارد تومان هزینه کرده و هیچ بیلان مشخصی نداده است و تنها حجم بالای بدهی و فروش املاک برای شهر به میراث گذاشته است. مدیریت جدید شهرداری شیراز به دنبال جبران خواهد بود و روزهای رونق و شکوه را به این شهر بازخواهد گرداند؛ و در این مسیر دست یاری به‌سوی همه اقشار مردم به‌خصوص متخصصان و نخبگان، فارغ از هرگونه نگاه و نگرش سیاسی، دراز می‌کند. مگر آنان که خود مسببان وضعیت موجود هستند و به آن‌ها می‌گوییم: مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان.»

دیدگاه