پژوهشگران: سن نوجوانی تا ۲۴ سالگی افزایش یافته

  • 30 دی 1396 - 0:37
پژوهشگران: سن نوجوانی تا ۲۴ سالگی افزایش یافته

به باور عموم سن نوجوانی بین ۱۰ تا ۱۹ سالگی است اما پژوهشگران استرالیایی بر این باورند که اکنون سن نوجوانی تا ۲۴ سالگی افزایش یافته است.

نوجوانی مرحله‌ای میان دوران کودکی و دوران بزرگسالی است که در آن رشد بیولوژیکی و مغزی افراد برای ورود به مرحله بزرگسالی کامل شده و فرد آمادگی لازم برای پذیرش مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی را کسب می‌کند. گرچه در باور عموم و به طور سنتی نوجوانی به سنین بین ۱۰ تا ۱۹ سالگی اطلاق می‌گردد، اما گروهی از پژوهشگران بر این باورند که سن نوجوانی تا پیش از ۲۴ سالگی به اتمام نمی‌رسد.

به گزارش یورو نیوز، متخصصان بیمارستان سلطنتی کودکان در ملبورن، مقاله‌ای در «ژورنال بهداشت کودکان و نوجوانان لنست» در مورد زمان پایان یافتن دوران نوجوانی و آغاز بزرگسالی منتشر کرده و در مورد دلایل این تغییر زمانی توضیح داده‌اند.

در این مقاله آمده است که رشد مغز انسان در سال‌های اول پس از ورود به ۲۰ سالگی نیز ادامه می‌یابد و حتی دندان‌های عقل بسیاری از افراد نیز تا سن ۲۴ سالگی در نمی‌آید.

همچنین در طول دوران نوجوانی است که افراد با تکمیل کردن تحصیلات، کارآموزی، فراگرفتن نقش‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی برای حضور در جامعه به عنوان فرد بزرگسال آماده می‌شوند.

پژوهشگران همچنین به این مساله اشاره کرده‌اند که سن ازدواج در ۵ دهه گذشته حدود ۸ سال افزایش یافته و به حدود ۳۰ سال برای زنان و به حدود ۳۲ سال برای مردان رسیده است.

پروفسور سوزان ساویر، محقق دانشگاه ملبورن استرالیا و همکارانش بر این عقیده‌اند که با تغییراتی که در قرن اخیر بر روند زندگی انسان صورت گرفته، دوران رشد اجتماعی و عقلی افراد نیز تغییر یافته و زمان بیشتری سپری می‌شود تا فرد به مرحله‌ای برسد که به عنوان یک بزرگسال بتواند مسئولیت شغلی داشته باشد و تشکیل خانواده بدهد.

با این حال محققان بر این مساله تاکید می‌کنند که بالاتر رفتن سن نوجوانی مانعی برای انجام کارهای مهم و همچنین مسئولیت‌پذیری افراد نیست.

افزایش طول عمر انسان نیز این امکان را فراهم ساخته تا میزان عمر مفید انسان که می‌تواند به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی اختصاص یابد، بیشتر شود و نتیجتا زمان طولانی‌تری برای طی کردن مراحل رشد اجتماعی و عقلی خود داشته باشد.

دیدگاه