کشتی سانچی پس از ۹ روز خاموش شد

  • 25 دی 1396 - 9:36
کشتی سانچی پس از ۹ روز خاموش شد

کشتی سانچی که روز یکشنبه ۲۴ دی به طور کامل زیر آب رفته بود، امروز دوشنبه ۲۵ دی و پس از ۹ روز سوختن خاموش شد.

به گزارش منابع خبری، اثری از این کشتی در روی آب‌ها دیده نمی‌شود.

در همین حال جعبه سیاه این کشتی بررسی خواهد شد تا مشخص گردد علت این حادثه چه بوده.

کشتی ایرانی سانچی که قبلا نام‌های دیگری از جمله سپید داشته، در هنگام ورود به آب‌های چین با پرچم پاناما حرکت می‌کرده و به همین دلیل جعبه سیاه آن به پاناما برده می‌شود.

کشتی سانچی روز ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۶ بندر عسلویه را با محموله حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی به مقصد یکی از بندرهای کره جنوبی ترک کرد و روز شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ ساعت ۸ شب به وقت محلی با یک کشتی فله‌بر کریستال تحت پرچم هنگ‌کنگ و با خدمه چینی برخورد کرد و به جز پیکر سه تن، پیکر سایر ۲۹ خدمه دیگر به اعماق دریا رفت.

چهار تن از جانباختگان اهل استان فارس هستند.

این افراد اهل «نورآباد»، «اقلید» و «سعادت شهر» استان فارس هستند.

سجاد عبداللهی، دانشجو، متولد ۱۳۷۴، نورآباد

پوریا عیدی‌پور، دانشجو، متولد ۱۳۷۴، نورآباد

کاپیتان مجید قصابی عروجی، متولد ۱۳۵۱، سعادت شهر

سعید دهقانی، دانشجو، متولد ۱۳۷۲، روستای تنگ براق اقلید

چرا یک نفتکش ایرانی، با پرچم پاناما حرکت می‌کرد؟

مثل ماشین که باید جایی ثبت باشد و شماره شهربانی داشته باشد، کشتی‌ها هم باید در جایی ثبت شده باشند.

درحالی که قوانین حاکم بر کشتیرانی، بین‌المللی است، قوانین اداره کشتی‌ها مربوط به کشوری است که کشتی در آن ثبت شده است.

امیر علیزاده، استاد کشتیرانی در دانشگاه سیتی لندن می‌گوید، ثبت کشتی‌های نفتکش در کشورهایی مثل پاناما یا لیبریا بسیار مرسوم است. دلیل این محبوبیت هم به گفته آقای علیزاده، کمتر بودن هزینه‌های اداری ثبت کشتی و همچنین سختگیرانه نبودن قوانین اداره کشتی، از نظر ملیت خدمه، قوانین کاری و بازرگانی است.

راز نجات چینی‌ها در حادثه نفتکش چه بود؟

معاون سازمان بنادر و دریانوردی جزئیاتی از حادثه نفتکش سانچی را بیان کرد و گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس العمل را به خدمه این کشتی نداد.

هادی حق شناس گفت: کشتی سانچی ۱۱۵ هزار تن میعانات گازی با درجه اشتعال منفی ۱۸ درجه سانتی گراد حمل می کرد که در برخورد با کشتی چینی یک یا دو مخزن ۲۰ هزار تنی منفجر شد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اطلاعات اولیه به دلیل آسیب شدید نفتکش سانچی درباره کارکنان آن ناامید کننده بود البته تا آخرین لحظه برای حداقل انتقال اجساد تلاش شد اما به دلیل حجم آتش و گازهای سمی امکان این کار ایجاد نشد.

حق شناس گفت: عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گاز های سمی اجازه نفس کشیدن به هیچ کس را تا شعاع هزار متری نمی داد.

وی افزود: پس از برخورد دو کشتی و انفجار نفتکش هیچ علامت و تقاضایی از سوی نفتکش سانچی نداشتیم و این نشان می داد پس از انفجار هیچ یک از کارکنان فرصت عکس العملی را نداشت.

وی گفت: کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می پرند و به وسیله قایق و بالگرد نجات می یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.

حق شناس گفت: جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه ذینفعان از جمله چین، هنگ کنگ، پاناما و ایران در چین باز و اطلاعات آن بررسی می شود.

وی افزود: اعلام نتیجه بررسی ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد.

 

دیدگاه