خبرهای ضد و نقیض در خصوص رفع فیلتر تلگرام

  • 21 دی 1396 - 9:53
خبرهای ضد و نقیض در خصوص رفع فیلتر تلگرام

نمایندگان مجلس در خصوص احتمال رفع فیلتر تلگرام سخنان ضد و نقیضی مطرح کرده‌اند.

ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز چهارشنبه ۲۰ دی به خبرگزاری ایسنا گفته که «مسئولان» در جلسه این کمیسیون گفته‌اند که تلگرام احتمالا امروز پنجشنبه رفع فیلتر می‌شود.

اما مصطفی کواکبیان یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته که در جلسه این کمیسیون چنین چیزی مطرح نشده.

محمدابراهیم رضایی، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به خبرگزاری ایلنا گفت: «من در جلسه کمیسیون امنیت ملی چنین چیزی را نشنیدم. شاید این خبر را به صورت خصوصی به آقای حسن بیگی گفته‌اند.»

پس از اعتراضات هفته گذشته که بیش از ۶۰ شهر را فرا گرفت، اینستاگرام و تلگرام فیلتر شدند. اینستاگرام بعد از چند روز فیلتر شد اما تلگرام پس از گذشت بیش از ۱۰ روز هنوز فیلتر است. تلگرام بیش از ۴۰ میلیون کاربر در ایران دارد.

در همین حال عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور از اخطار این دادستانی به وزارت ارتباطات به خاطر رفع فیلتر اینستاگرام خبر داده است.

این مقام قضایی می‌گوید: «اخیرا به خاطر نقش آشکار اینستاگرام در ایجاد آشوب‌ها و اغتشاشات و عملیات تروریستی درشهر‌های مختلف کشور، دستور فیلتر آن از ناحیه شورای امنیت کشور صادر و اجرا شد اما متاسفانه وزارت ارتباطات بدون توجه به مسایل امنیتی و حجم عظیم محتوای مجرمانه موجود در اینستاگرام و دستورات قضایی صادره این پایگاه اینترنتی را رفع فیلتر کرده است.»

عبدالصمد خرم‌آبادی گفته است: «با رفع فیلتر اینستاگرام جوانان و نوجوانان ایرانی مجددا با بهمنی از محتوا‌های مجرمانه در فضای مجازی کشور مواجه شده‌اند. بدین لحاظ از سوی دادستانی کل کشور به مسئولین وزارت ارتباطات اخطار داده شده که رفع فیلتر اینستاگرام بر خلاف موازین قانونی و قضایی انجام گردیده و مسئولین امر باید پاسخگو باشند.»

ناصرعلی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفته «با بسته شدن شبکه‌های اجتماعی، بستر ارتباطی بخش بزرگی از تولیدکنندگان با عرضه‌کنندگان از بین رفته و در فرآیند توزیع بسیاری از محصولات و خدمات خلل وارد شده است و صاحبان صدها هزار کسب‌وکار بیکار شدند که این برخلاف شعار اشتغال‌زایی است.»

به گفته او، «این انتظار می‌رود بعد از گذشت چند روز و عادی‌سازی شرایط، محدودیت‌ها برداشته شود.»

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود: «اکنون‌که این شبکه‌های اجتماعی در کشور متداول شده و مردم به آن وابسته شده‌اند نمی‌توان به یک‌باره آن‌ها را تعطیل کرد. تقاضا داریم شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، بازگشایی شوند و سپس راهکاری برای پیشگیری وقوع موارد مشابه اندیشیده شود.»

پیشتر هم سولماز صادق نیا، رئیس انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی گفته بود: حدود نیم میلیون فرصت شغلی که وارد این شبکه‌های مجازی شده‌اند و همچنین چند شرکت دانش بنیان خدمات تخصصی در این زمینه، پس از فیلترینگ معلق شدند.

دیدگاه