نتیجه یک نظرسنجی: از هر 10 ایرانی شش نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند

  • 19 اسفند 1395 - 23:44
نتیجه یک نظرسنجی: از هر 10 ایرانی شش نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند

نتایج نظر سنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد که از هر ۱۰ ایرانی شش نفر در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند و شبکه تلگرام در صدر شبکه‌های اجتماعی قرار دارد و بیشترین افراد عضو نیز از میان افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی هستند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در بهمن ماه اقدام به اجرای نظرسنجی ملی در خصوص “سنجش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نگرش مردم به این شبکه‌ها” از طریق تلفنی و با حجم نمونه ۱۵۰۰ نفر کرد.

در بین شبکه‌های اجتماعی، تلگرام با ۵۵ درصد در ایران در صدر قرار دارد و پس از آن اینستاگرام با ۲۳ درصد در رتبه دوم جای گرفته است.

نتایج به دست آمده از این نظر سنجی همچنین نشان داد که میزان عضویت مردم در واتس‌آپ ۱۴ درصد، فیسبوک چهار درصد، وایبر دو درصد، گوگل پلاس دو درصد و شبکه‌های تانگو، توییتر و وی‌چت هر کدام نیز کمتر از یک درصد بوده است.

شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام یکی از پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است. مقامات می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند.

محافظه‌کاران از سال ۱۳۹۲ خواهان فیلتر این شبکه اجتماعی هستند اما دولت و حسن روحانی رئیس‌جمهور مخالف فیلترینگ تلگرام هستند.

نتایج دیگر این نظرسنجی نشان می‌دهد در حال حاضر ۵۹.۷ درصد افراد بالای ۱۲ سال کشور حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند که نسبت به آذرماه سال گذشته رشد هفت درصدی داشته است. مردان نسبت به زنان پنج درصد بیشتر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و از بین گروه‌های سنی، گروه سنی جوان(۱۸ تا ۲۹ سال) با ۸۱ درصد بیشترین عضویت را در شبکه‌های اجتماعی دارا هستند.

گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال با ۶۷ درصد، گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال با ۶۳ درصد و گروه سنی ۵۰ سال به بالا با ۲۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

 میزان عضویت متاهلین در شبکه‌های اجتماعی ۵۴.۷ درصد و مجردین ۷۶.۷ درصد است.

در نظرسنجی ملی ایسپا در سال گذشته ۳۸ درصد مردم کشور عضو تلگرام بوده‌اند که امسال با افزایش ۱۷ درصدی به ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در سال گذشته ۱۷ درصد مردم عضو اینستاگرام بوده‌اند که این میزان در سال جاری با رشد ۶ درصدی به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

دیدگاه