فروش فیلترشکن در شیراز پس از فیلترینگ تلگرام «۱۰۰ برابر شده»

  • 19 دی 1396 - 14:19
فروش فیلترشکن در شیراز پس از فیلترینگ تلگرام «۱۰۰ برابر شده»

فروشندگان فیلترشکن در شیراز می‌گویند تا پیش از فیلترشدن تلگرام، روزانه تنها یک فیلترشکن می‌فروخته‌اند اما پس از فیلترشدن تلگرام، فروش فیلترشکن (وی پی ان) به روزانه بیش از ۱۰۰ مورد افزایش یافته.

یکی از فروشندگان نرم افزار و سخت افزار موبایل در بولوار مدرس شیراز به روزنامه «خبرجنوب» گفته: «تا پیش از فیلتر شدن تلگرام، شاید روزانه یک یا دو مشتری بیشتر برای وی پی ان نداشتیم ولی اکنون بیش از ۱۰۰ نفر هر روزه می‌آیند و از ما وی پی ان می‌خرند.»

یک فروشنده دیگر وی پی ان نیز گفته که اگر پیش از این هفته‌ای یک بار مشتری برای خرید وی پی ان به آن‌ها مراجعه می‌کرد، این روز‌ها، گاهی روزانه باید کار ۱۰۰ مشتری را راه بیندازند.

به دنبال بروز اعتراضات هفته دوم دی که بیش از ۶۰ شهر ایران را فرا گرفت، شورای عالی امنیت ملی دستور داد تلگرام و اینستاگرام فیلتر شود. اینستاگرام بعد از چند روز رفع فیلتر شد اما فیلتر تلگرام بعد از ۱۰ روز همچنان ادامه دارد.

علی اکبر صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بر این باور است که «همان گونه که عملکرد نادرست صدا و سیما مردم را به سمت کاربرد شبکه‌های اجتماعی راند، در فیلترینگ هم وضع مشابهی رخ داده. یک بچه ۱۲ ساله هم می‌داند که می‌تواند فیلترشکن تهیه کند و به هر سایتی که می‌خواهد دسترسی پیدا کند.»

به گفته آقای صفوی، «فضای مجازی قابل مانع گذاری نیست و اگر در مسیر درست خود قرار بگیرد می‌تواند در درآمدزایی، تولید شغل و ثروت هم موثر باشد.»

او می‌گوید: «می‌توان با پایش شبکه‌های اجتماعی دانست که جامعه به کدام سمت می‌رود. سرپوش گذاشتن روی آن تنها باعث می‌شود که فعالیت‌ها به سمت فعالیت زیرزمینی سوق پیدا کند.»

حسن روحانی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی روز دوشنبه ۱۸ دی در خصوص فیلتر تلگرام و مخالفان رفع فیلتر این شبکه اجتماعی گفت: «یک شبکه را ممکن است به خاطر شرایط امنیتی کشور بگوییم ۲ روز، ۵ روز بسته باشد؛ بعد حالا می‌خواهید سوءاستفاده کنید و بگویید حالا که بسته بود، خیلی خوب بود، شب راحت خوابیدیم و برای ابد بسته باشد. تو راحت خوابیدی، ۴۰ میلیون نفر گرفتار بودند.»

تلگرام در ایران ۴۰ میلیون کاربر دارد.

فیلترینگ تلگرام همچنین باعث شده که برخی کسب و کارهای اینترنتی با مشکل مواجه شوند. به گفته سولماز صادق نیا، رئیس انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی «حدود نیم میلیون فرصت شغلی که وارد شبکه‌های مجازی شده‌اند و همچنین چند شرکت دانش بنیان خدمات تخصصی در این زمینه، پس از فیلترینگ معلق شدند.»

در همین حال تلگرام اعلام کرده تا یک ماه آینده از سیستم نرم افزاری خاصی استفاده خواهد کرد که فیلترشدن این شکبه اجتماعی را غیرممکن می‌کند.

 

دیدگاه