«کلاهبرداری با تهیه کپی کارت بانکی؛ خالی شدن ۴۰۰ کارت بانکی در شیراز به وسیله اسکیمر»

  • 18 دی 1396 - 19:35
«کلاهبرداری با تهیه کپی کارت بانکی؛ خالی شدن ۴۰۰ کارت بانکی در شیراز به وسیله اسکیمر»

رئیس پلیس فتا استان فارس با بیان اینکه سرقت اطلاعاتی مربوط به برداشت از حساب افراد به شکلهای متفاوتی صورت می‌گیرد که شیوهای از آن نصب دستگاهی کوچک به نام اسکیمر بر روی دستگاه POS (کارت‌خوان) می‌باشد، گفت: متأسفانه اکثر کاربران جهت پرداخت مبلغ کالای خریداری شده، کارت خود را تحویل فروشنده می‌دهند که این کار باعث سوء‌استفاده شیادان و کلاهبردارانی می‌گردد که با ترفند اسکیمر به دنبال سرقت اطلاعات بانکی و برداشت غیر مجاز هستند.

سرهنگ حبیب‌اله رجبلی از شناسایی و دستگیری باند برداشت غیر مجاز ازحساب بانکی افراد از طریق دستگاه اسکیمر و شناسایی بیش از ۱۰۰۰ مالباخته، خبر داد و اظهار کرد: فردی با طرح شکایت به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شیراز و ارجاع به این پلیس اعلام کرد در حالی که کارت عابر بانک خود را در اختیار داشته است، مبلغ دو میلیون ریال از طریق دستگاه خود‌پرداز از حساب وی برداشت شده است. به دنبال این پرونده، چندین مرجوعه قضایی دیگر از دادسرا با مضمون برداشت غیر مجاز از حساب بانکی افراد به این پلیس ارجاع گردید.

وی افزود: با اعلام این خبر، بلافاصله کار‌شناسان پلیس فتا استان تحقیقات خود را بر روی این پرونده آغاز کردند و در مراحل مقدماتی رسیدگی به پرونده دریافتند که از تعدادی حساب بانکی دیگر نیز در شهرهای مختلف کشور، به همین شکل برداشتهای غیرمجاز انجام شده است.

سرهنگ رجبلی اضافه کرد: سپس مشخص گردید که برداشت‌های انجام شده به وسیله تهیه کپی از کارت‌های بانکی شاکیان انجام می‌پذیرد و سرانجام بعد از مدت کوتاهی یکی از افراد مرتبط با برداشتهای غیرمجاز در یکی از استانهای کشور شناسایی و با توجه به جغرافیای جرم، در همین اثنا یک تیم از کار‌شناسان این پلیس به استان مورد نظر اعزام و متهم دستگیر گردید.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: متهم که در ابتدا منکر انجام هرگونه عمل مجرمانه می‌شد، اما با دیدن مستندات و ادله دیجیتال به بزه انتسابی خود اعتراف و علت جرم خود را رفع احتیاجات مالی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: بعد از اعترافات متهم مشخص شد که این مرد شیاد به صورت ماهرانه با نصب دستگاه اسکیمر در مغازهاش (خارج از دید مشتری) زمانی که افراد برای خرید به آنجا مراجعه می‌کردند اقدام به کپی برداری از کارت عابر بانک آن‌ها می‌کند و در ‌‌نهایت با رمزی که از خود مشتری دریافت می‌کرده در فرصت‌های مناسبی از حساب آن‌ها برداشت را انجام می‌داده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهروندان به هیچ وجه کارت بانکی را در اختیار فروشندگان برای پرداخت بهای کالای خریداری شده قرار ندهند و رمز کارت خود را به فروشندگان اعلام نکنند، تاکید کرد: هموطنان خودشان کارت کشیده و رمز کارت بانکی را در هنگام خرید وارد کنند تا در دام اینگونه مجرمان نیفتند.

سرهنگ رجبلی در خصوص ضرورت تغییر رمز بانکی کارت‌ها به صورت دوره‌ای نیز گفت: تغییر رمز ماهانه و دوره‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه بزهکاران سایبری است.

رئیس پلیس فتا استان فارس در پایان گفت: هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice. ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.

دیدگاه