«خیانت، یکی از علل اصلی طلاق در شیراز»

  • 18 دی 1396 - 12:58
«خیانت، یکی از علل اصلی طلاق در شیراز»

یک مقام قضایی گفته «خیانت زوجین به یکدیگر» یکی از علل اصلی افزایش طلاق در شیراز است.

به گزارش خبرآنلاین، فرهاد طهماسبی، رییس دادگاه خانواده شیرازاز گفته که «اعتیاد، بیکاری و خیانت» سه عامل اصلی طلاق در شیراز به شمار می‌روند.

او افزوده: حدود ۳۵ درصد یا یک سوم مراجعین دادگاه، متقاضی طلاق هستند و معمولا ۳۰ تا ۵۰ درصد از این گونه موارد به صلح و سازش ختم می‌شود.

به گفته طهماسبی، بیشترین ورودی پرونده‌ها مربوط به مسائلی مثل مهریه، تمکین، طلاق، نفقه، حضانت و ملاقات اطفال است،

احمد رحمانیان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس شهریور امسال گفته بود در سال ۱۳۹۵ روزانه ۲۵ طلاق در استان فارس ثبت شده است.

به گفته این مقام قضایی، «نداشتن مهارت‌های ارتباطی از سوی زوجین، ضعف آموزش‌های بیش از ازدواج، عدم شناخت و آگاهی زوجین در مقام همسر‌گزینی، فقر و بیکاری، نداشتن شغل، اعتیاد به مواد مخدر، خیانت زوجین، ضعف اعتقادات مذهبی و ورود فرهنگ مبتذل غربی در برخی از خانواده‌ها» از دلایل طلاق است.

همچنین از «مشکلات جنسی»‌به عنوان دلایل اصلی طلاق در ایران نام برده می‌شود. نسرین تهرانی، روان‌درمانگر می‌گوید که «دلیل نیمی از طلاق‌ها در ایران مسائل و مشکلات جنسی است.»

رحمانیان همچنین گفته که دادگستری و سازمان بهزیستی برای پیشگیری از طلاق، ۴۱ مرکز مشاوره در دادگاه‌های خانواده راه‌اندازی کرده‌اند که سال گذشته بیش از ۵ هزار پرونده به این مراکز ارجاع شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس افزود از این تعداد، ۱۵ درصد منجر به «سازش» و جلوگیری از طلاق شده است.

آمارها نشان می‌دهد شمار طلاق در استان فارس طی سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۴ بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.
علی رضایی، معاون فرهنگی ورزش و جوانان فارس مرداد امسال در جمع خبرنگاران گفت که در سال ۱۳۹۵، تعداد ۴۲ هزار و ۷۷ ازدواج و ۹ هزار ۳۴۰ طلاق در استان ثبت شده است.  بر پایه آمارهای سازمان ثبت احوال در سال ۹۴ در استان فارس ۴۱ هزار و ۷۶۲ ازدواج و ۷ هزار و ۷۲۶ طلاق ثبت شده است.
افزایش طلاق، کاهش ازدواج، کاهش بچه‌دار شدن و در نهایت روند رشد منفی جمعیت در ایران باعث بروز «نگرانی‌هایی بین مقامات» شده است.

دیدگاه