«آزادی ۷ دانشجو از ۱۵ دانشجوی بازداشت شده در اعتراضات شیراز»

  • 18 دی 1396 - 9:06
«آزادی ۷ دانشجو از ۱۵ دانشجوی بازداشت شده در اعتراضات شیراز»

یک فعال دانشجویی می‌گوید در اعتراضات اخیر در شیراز ۱۵ دانشجو بازداشت شده‌اند که ۷ تن از آن‌ها آزاد شده‌اند.

شاهرخ شاه‌رضایی، دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز در خصوص آخرین وضعیت دانشجویانی که در اعتراضات اخیر در شیراز بازداشت شده بودند، گفت: تمامی دانشجویان بازداشت شده دانشگاه شیراز آزاد شدند.

شاهرخ شاه‌رضایی امروز به خبرگزاری ایلنا گفت: از ساعات ابتدایی بازداشت ۷ نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز، پیگیری مجدانه جهت آزادی این عزیزان در دستور کار انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان این دانشگاه قرار گرفت و با تصمیم شورای مرکزی این انجمن به دو دلیل از خبری کردن موضوع بازداشت این عزیزان و اعلام تعداد و نام آن­‌ها و همچنین درج اخبار پیگیری آزادی ایشان خودداری شد.

آقای شاه‌رضایی افزود: از آنجا که والدین این عزیزان در شرایط نگرانی به سر می‌­بردند ایجاد جو خبری ممکن بود به این نگرانی­‌ها دامن بزند و همچنین احتمال این می‌­رفت که حواشی رسانه‌­ای هم به روند آزادی این عزیزان لطمه بزند.

دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز گفت: ضمن جمع­‌آوری اسامی بازداشت­‌شدگان سعی بر آن شد که از طریق سرپرست دانشگاه، معاون دانشجویی، مدیر معاونت فرهنگی دانشگاه و مسئولین حراست دانشگاه شیراز و همچنین مسئولین محلی، استانی و کشوری این موضوع پیگیری شود.

او ادامه داد: طبق آمار اولیه مشخص شد که جمعا ۱۵ دانشجو در شهر شیراز طی اعتراضات مردمی اخیر بازداشت شده‌­اند که ۷ نفر از این عزیزان دانشجویان دانشگاه شیراز هستند.

شاه‌رضایی گفت: نزدیکی محل تجمع­‌ها و اعتراضات مردمی به دانشگاه و مسیر تردد دانشجویان یکی از دلایل متعدد حضور خواسته یا ناخواسته دانشجویان در این تجمعات بود که امیدواریم در پیگیری مراحل قضایی این موارد مدنظر قرار گیرد.

دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشجویان در تدارک برای امتحانات پایان ترم دروس خود هستند از مسئولان دانشگاه شیراز این ضمانت اخذ شده است که در زمینه آموزشی با این دانشجویان همکاری‌های لازم به عمل آید و همچنین تحت پیگرد کمیته انضباطی قرار نگیرند. همچنین امیدواریم که آزادی دانشجویان در ادامه به آزادی همه دانشجویان بازداشت­‌شده ختم شود.

پیشتر نیز مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز در خصوص دانشجویان بازداشت شده گفته بود: «راه گفت‌و‌گوی ما با نهادهای قضایی و امنیتی خیلی باز نیست، چون این عزیزان معتقدند دانشجویان در دانشگاه بازداشت نشده‌اند که به عنوان یک فعال دانشجویی با آن‌ها مواجه شویم و چون در خیابان بازداشت شده‌اند مثل سایر مردم با آن‌ها برخورد می‌شود که گفت‌و‌گو در این زمینه ادامه دارد تا انشالله بتوانند این افراد هم در امتحانات خود شرکت کنند.»

اعتراضات که از ۷ دی در مشهد آغاز شد و روزهای بعد بیش از ۶۰ شهر از جمله شیراز را فرا گرفت، حدود ۱۰ روز به طول انجامید. در این اعتراضات شعارهای عمدتا سیاسی داده شد.

در اعتراضات به گفته نیروی انتظامی حدود ۲۰ تن از جمله دو دانش آموز کشته و ده‌ها تن بازداشت شدند.

به گفته حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، میانگین سنی بیش از ۹۰درصد بازداشت‌شدگان زیر ۲۵ سال بوده.

برآورد شده که در این اعتراضات بیش از هزار نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

دیدگاه