تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

مفقودشدن دو دانشجوی اهل استان فارس در حادثه آتش سوزی نفتکش ایرانی

  • 18 دی 1396 - 8:27
مفقودشدن دو دانشجوی اهل استان فارس در حادثه آتش سوزی نفتکش ایرانی

سجاد عبداللهی و پوریا عیدی‌پور، دو دانشجوی اهل شهرستان ممسنی استان فارس در میان ۳۰ ایرانی ناپدیده شده‌ای هستند که در نفتکش ایرانی‌ای که در آب‌های چین دچار آتش سوزی شد، حضور داشته‌اند.
این دو تن دانشجوی رشته عرشه دانشگاه خارگ هستند و این اولین سفر آن‌ها بر روی کشتی بوده است.

برادر سجاد عبداللهی به رسانه‌های محلی گفته: «خانواده‌های این دو نفر نیز از سرنوشت آن‌ها بی‌اطلاع هستند و فقط به‌‌ همان اندازه که در رسانه‌ها منتشر می‌شود از موضوع اطلاع دارند و باید منتظر نتیجه بررسی‌های گروه‌های تجسس و امداد و نجات ماند.»

بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در سواحل شرقی چین دستکم ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شده‌اند.

وزارت حمل و نقل چین در بیاینه‌ای اعلام کرد: این سانحه ساعت ۲۰ شنبه شب (۶ ژانویه / ۱۶ دی) به وقت محلی روی داد و در جریان آن تانکری که ۱۳۶ هزار تن می‌عانات سبک نفتی را حمل می‌کرد پس از برخورد با یک کشتی باری به کلی آتش گرفت. وزارت حمل و نقل چین با اشاره به ادامه عملیات جستجو و نجات افراد حادثه دیده تصریح کرد که هنوز از سرنوشت ۳۲ خدمه این نفت کش از جمله ۲ بنگلادشی و ۳۰ ایرانی که در دریا ناپدید شده‌اند هیچ رد و نشانه‌ای یافت نشده است.

این بیانیه می‌افزاید شعله‌های آتش از تانکر به روی کشتی که همچنان بر روی آب شناور است، سرایت پیدا کرده و در اطراف محل سانحه لکه‌های بزرگ نفتی سطح آب دریا را پوشانده است.

منابع چینی محل وقوع این حادثه را در ۳۰۰ کیلومتری شرق محل تقاطع آبهای دریا با رودخانه یانگ‌تسه، طولانی‌ترین رودخانه در قاره آسیا عنوان کرده‌اند. سرچشمهٔ این رودخانه استان چینگهای در غرب چین است و پس از حرکت به سمت شرق به دریای چین شرقی می‌ریزد.

تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی چین نشان می‌دهد کشتی باری در میان انبوهی از شعله‌های آتش و دودهای غلیظ در حال سوختن است.

در بیانیه وزارت حمل و نقل چین همچنین آمده: نفتکش سانچی به طول ۲۷۴ متر که با پرچم پاناما در دریا حرکت می‌کرد تحت قرارداد شرکت ایرانی «برایت شیپینگ» بنا بود محموله خود را در کره جنوبی تخلیه کند.

طرف دیگر این سانحه یک کشتی باری چینی است که با پرچم هنگ کنگ ۶۴ هزار تن دانه گیاهی را حمل می‌کرد. بنا به گزارش منابع چینی کلیه ۲۱ خدمه چینی این کشتی باری از حادثه جان سالم به در برده‌اند.

مقامات دریایی چین هشت کشتی را برای کمک به عملیات نجات به محل حادثه روانه کرده‌اند. کره جنوبی نیز با اعزام یک کشتی گارد ساحلی و یک هواپیما به منطقه در عملیات جستجو و نجات شرکت دارد.

فهرست خدمه ایرانی نفتکش

فهرست اسامی خدمه ایرانی مفقود شده در حادثه برخورد نفتکش با کشتی چینی از سوی رسانه‌ها منتشر شد. ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرده است که کشتی حامل می‌عانات نفتی و و محموله آن تحت پوشش یک شرکت بیمه معتبر خارجی قرار داشتند.

-مجید قصابی عروجی، کاپیتان
-فرید محبی، سرمهندس
-مجید نقیان، افسر اول
-حسین جهانی هل آباد، افسر دوم
-احسان ابولی قاسم آبادی، افسر دوم
-میلاد عنایتی، افسر سوم
-حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم
-محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم
-مهدی سادگی، مهندس سوم
-حسن رومیانی، مهندس چهارم
-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات
-بهرام اتحاد، افسر برق
-عبدالغنی سامری، سرملوان
-ابوذر نظامی، کمک سر ملوان
-سیدجواد حیدری، ملوان یکم
-محمد ساجب علی می‌رید‌ها، ملوان یکم
-محمدهارون راشید، ملوان یکم
-علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم
-علی حیدریه کهن، ملوان دوم
-بهرام پوریانی، تعمیرکار
-یاور افشاری، روغن کار
-میلاد آروی، روغن کار
-مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار
-عبدالکریم بشارتی‌پور، سرآشپز
-امید ضیایی، کمک سرآشپز
-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار
-احسان فرجی، مهماندار
-سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
-پوریا عیدی‌پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
-ساغی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد

خبرگزاری ایرنا همچنین به نقل از یک منبع آگاه تاکید کرد نمی‌توان در حال حاضر اخبار مربوط بر جان باختن همه سرنشینان ایرانی نفتکش حادثه دیده در آب‌های ساحلی شرقی چین را تایید کرد و تلاش برای یافتن سرنشینان مفقود شده ادامه دارد.

کسری نوری سخنگوی وزارت نفت ضمن بی‌اطلاعی از علت حادثه و آتش گرفتن کشتی نفتکش که متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران بوده اعلام کرد: تمام محموله این کشتی و همچنین خود آن در اجازه شرکت کره‌ای و تحت پوشش یک شرکت معتبر بیمه خارجی بوده است.

واکنش شرکت ملی نفتکش ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران در واکنش به این سانحه با اعلام اینکه تانکر نفتی تحت مدیریت این شرکت ساعت بیست به وقت محلی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین پس از برخورد با یک کشتی باری دچار حریق شده و آتش گرفته است از تشکیل کمیته‌ای ویژه متشکل از مدیران ارشد این شرکت برای اطلاع رسانی‌های لازم به سازمان‌های دریانوردی و امداد و نجات بین المللی خبر داد.

سیروس کیان‎ارثی ضمن اعلام اینکه علت حادثه و میزان خسارات وارد آمده توسط کار‌شناسان در دست بررسی است، خاطرنشان کرد به منظور تسریع و کمک در عملیات امداد و نجات هماهنگی‌هایی نیز با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای در حال انجام است.

این درحالیست که محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره دلیل اصلی این سانحه دریایی گفته است: «متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات بررسی ابعاد سانحه انجام می‌شود. معمولا تصادم در دریا در مسیرهای پر تردد بعضا به دلیل اشتباه در محاسبه مسیر‌ها اتفاق می‌افتد.»

 

دیدگاه