سن اعتیاد دانش آموزان در فارس به ۱۵ سال رسیده

  • 17 دی 1396 - 12:47
سن اعتیاد دانش آموزان در فارس به ۱۵ سال رسیده

آمارهای سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که سن اعتیاد دانش آموزان در استان فارس به ۱۵ سال رسیده.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا ابراهیم، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان فارس می‌گوید: هر پنج‌سال یک‌بار آمارگیری در بخش‌های مختلف برای سنجش وضعیت آماری اعتیاد انجام می‌شود؛ براساس نتایج بررسی‌های سال ۹۳، پانزده سالگی پایین‌ترین سن اعتیاد است.

به گفته او، در آخرین پایش انجام شده مربوط به سال ۹۳ و در یک جامعهٔ آماری دانش‌آموزی، حدود ۵. ۶ درصد از کل دانش‌آموزان پایش شده در فارس تجربه مصرف موادمخدر را داشتند.

آقای ابراهیمی می‌گوید: پایش انجام شده در استان فارس مربوط به دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه بوده و جامعهٔ آماری ۳ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر را در بر می‌گرفته است.

او اضافه می‌کند: در همین پایش مشخص شده است که ۱۲. ۴ درصد از دانش‌آموزان استان فارس در این گروه سنی، تجربه استعمال قلیان را دارند.

یکی دیگر از دغدغه‌های دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس، ‌ زنانه شدن اعتیاد است، اگرچه او اعتقاد دارد هنوز هم عدد زنان معتاد متجاهر نسبت به مردان کم بوده و حدود ۹ درصد را تشکیل می‌دهد.

امیرمحمود حریرچی، ‌ جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی چندی پیش گفته بود: «بسیاری از دانش‌آموزان برای شب بیداری و درس خواندن قرص و مواد مصرف می‌کنند و رفته رفته به آن اعتیاد پیدا می‌کنند.»

آقای حریرچی همچنین گفته که مسئولان باید نگرش خود را در رابطه با نوجوانان و مسائل جامعه اصلاح کنند: «متاسفانه سالی ۱۵ تا ۲۰ درصد به آسیب‌های اجتماعی ما اضافه می‌شود.»

در خصوص آمار آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان فارس تاکنون آمار قابل اعتمادی منتشر نشده است.

غریب زارع، رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش فارس سال گذشته از اجرای طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان با همکاری بین اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل بهزیستی استان فارس برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خبر داده بود.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش، در حال حاضر ۱۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در ایران در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر قرار دارند.

چهارم اسفند پارسال نیز حسین طلا٬ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از حضور ۱۳۰ هزار دانش‌آموز «معتاد» پشت نیمکت‌های مدارس خبر داده بود.

آبان پارسال هم شهیندخت مولاوردی٬ معاون رییس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، «میانگین سن اعتیاد» در بین دختران را ۱۳ سال اعلام کرده بود.

دیدگاه