بازداشت حداقل ۸ دانشجو در شیراز

  • 16 دی 1396 - 22:41
بازداشت حداقل ۸ دانشجو در شیراز

یک عضو شورای شهر شیراز می‌گوید در اعتراضات اخیری که در این شهر رخ داده، دست کم ۸ دانشجو بازداشت شده‌اند.

مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز گفت: «راه گفت‌و‌گوی ما با نهادهای قضایی و امنیتی خیلی باز نیست، چون این عزیزان معتقدند دانشجویان در دانشگاه بازداشت نشده‌اند که به عنوان یک فعال دانشجویی با آن‌ها مواجه شویم و چون در خیابان بازداشت شده‌اند مثل سایر مردم با آن‌ها برخورد می‌شود که گفت‌و‌گو در این زمینه ادامه دارد تا انشالله بتوانند این افراد هم در امتحانات خود شرکت کنند.»

مهدی حاجتی افزود: «همه مقامات شناخته شده مثل استاندار و معاون سیاسی او در شورای تامین استان پیگیر آزادی دانشجویان هستند و قول همکاری داده شده. من همین امروز دیداری با مدیر کل سیاسی امنیتی استانداری داشتم و ایشان هم قول همکاری دادند. در روزهای گذشته هم تعدادی از دانشجویان بازداشت شده آزاد شدند و برای تعدادی از دانشجویان بازداشت شده هم درخواست فیش حقوقی و وثیقه شده است تا آزاد شوند.»

اسماعیل تبادار، استاندار فارس پیشتر در خصوص بازداشت شدگان اعتراضات اخیر گفته بود: «خانواده افرادی که بازداشت شدند بدانند که آنان خلافکار بوده‌اند.»

آقای حاجتی گفت: «متاسفانه در پیگیری پرونده این دانشجویان با دو سه مورد مواجه شدیم که تصاویر آنان دست به سنگ در حال تخریب اماکن عمومی دیده می‌شود و در اولین جلسه تحقیقات مقدماتی و تفهیم اتهام، این افراد اتهام خود را پذیرفته‌اند. طبیعتا آزادی این افراد پروسه سخت تری خواهد داشت اما دوستان اصلاح‌طلب و مقامات دانشگاهی و استانداری به شدت پیگیر آزادی این دانشجویان هستند.»

اعتراضات که از ۷ دی در مشهد آغاز شد و روزهای بعد بیش از ۵۰ شهر از جمله شیراز را فرا گرفت، یک هفته به طول انجامید. در این اعتراضات شعارهای عمدتا سیاسی داده شد. در این اعتراضات به گفته نیروی انتظامی حدود ۲۰ تن از جمله دو دانش آموز کشته و ده‌ها تن بازداشت شدند.

همچنین به گفته حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، میانگین سنی بیش از ۹۰درصد بازداشت‌شدگان زیر ۲۵ سال بوده.

برآورد شده که در این اعتراضات بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

 

 

دیدگاه