هشدار در خصوص افزایش حاشیه نشینی در شیراز

  • 16 دی 1396 - 19:01
هشدار در خصوص افزایش حاشیه نشینی در شیراز

برخی مقامات می‌گویند حاشیه نشینی در شیراز رو به افزایش است و در این خصوص هشدار می‌دهند.

بر پایه گزارش‌ها حاشیه نشینی در برخی محلات از جمله کوشک می‌دان، سهل‌آباد، مهدی آباد، ده پیاله و شهرک سعدی رو به افزایش است.

علی ناصری، سخنگوی شورای شهر شیراز معتقد است بیش از ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت شیراز را حاشیه‌نشین‌ها تشکیل می‌دهند.
او هشدار می‌دهد که چنانچه به این تعداد افراد توجه نشود و مورد حمایت قرا نگیرند، «در آینده به یک تهدید تبدیل شده و نرخ آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.»

به گفته سخنگوی شورای شهر شیراز حاشیه‌نشینی می‌تواند کلانشهر شیراز را با تبعات گسترده اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی مواجه سازد.

ناصری می‌گوید: مهاجرت بی‌رویه و کنترل نشده، پیامدهای نامطلوبی از جمله حاشیه‌نشینی برای شهر شیراز به همراه داشته که در تلاش هستیم با همراهی اعضا شورای شهر شیراز برای رفع این معضلات چاره‌اندیشی شود.

بهرام پارسایی، نمایند شیراز در مجلس نیز بر کاهش حاشیه‌نشینی در کلان شهرهای کشور تاکید دارد و می‌گوید: باید هزینه سکونت در شهر‌ها افزایش پیدا کند تا از روند افزایش جمعیت حاشیه‌نشینی در کلانشهر‌ها کاسته شود.

آقای پارسایی با هشدار جمعیت رو به رشد حاشیه‌نشین در شیراز می‌گوید: علت شیوع حاشیه‌نشینی در کلانشهر شیراز خشکسالی و بحران کمبود آب است، علاوه بر آن سوء مدیریت‌هایی که در چندین سال گذشته در رابطه با مدیریت منابع آب صورت گرفت، عامل ایجاد حاشیه‌نشینی است.

او هشدار می‌دهد که معضل حاشیه‌نشینی می‌تواند کشور را با تبعات گسترده اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی مواجه کند.
این نماینده مجلس بر این باور است که «معضل حاشیه‌نشینی تهدیدی برای امنیت و بهداشت شهر‌ها به شمار رفته و از سویی برخی حاشیه‌نشینان با بی‌توجهی نسبت به قانون و انجام تخلفات بی‌شمار موجبات شیوع انواع معضلات اجتماعی و فرهنگی را در کلان شهر‌ها فراهم می‌آورند.»

پیش‌تر نیز سرهنگ یوسف ملک‌زاده، رئیس سابق فرمانده انتظامی شیراز گفته بود: بر اساس مطالعات انجام شده حاشیه‌نشینی یکی از دلایل عمده وقوع جرم در کلانشهر شیراز است.

محمد‌علی طالبی مدیر طرح بازآفرینی پهنه شمال شرق ایران، آبان امسال به خبرگزاری ایسنا گفت که «حاشیه‌نشینی به یک مسئله امنیتی تبدیل شده است».

به گفته طالبی در سراسر ایران ۲۷۰۰ محله حاشیه‌نشین، بافت فرسوده، سکونتگاه غیررسمی و لکه‌های ناکارآمد شهری شناسایی شده که فاقد امکان دسترسی به خدمات شهری و ایمنی است.

او جمعیت ساکن در این مناطق را ۲۲ میلیون نفر اعلام کرد. پیش‌تر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران جمعیت حاشیه‌نشین شهری را ۱۱ میلیون و جمعیت ساکن در بافت فرسوده شهری را ۸ میلیون نفر اعلام کرده بود.

طالبی مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی را نماد «فقر شهری» عنوان کرد و «عدم تامین سرانه‌ها، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، سازه‌های غیرمقاوم، و عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و رفاهی» را از اساسی‌ترین مشکلات این مناطق برشمرد.

دیدگاه