تغییر کاربری سه هزار هکتار از باغات قصردشت شیراز

  • 10 دی 1396 - 9:09
تغییر کاربری سه هزار هکتار از باغات قصردشت شیراز

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز می‌گوید در سال‌های اخیر سه هزار هکتار از باغات قصردشت تغییر کاربری داده شده‌اند.

آقای اسکندرپور در نشست شهرداران کلانشهرهای کشور که در شهرداری تهران برگزار شد، گفت: بخشی از باغ‌های قصردشت شیراز در چند سال اخیر برای تحقق منابع درآمدی تغییر کاربری داده شده است.

او افزود: امروزه بر وظایف شهرداری‌ها افزوده شده ولی منابع درآمدی آن‌ها کاهش یافته است.

شهردار شیراز گفت: شیب تغییر کاربری در سه سال اخیر تند شده و اگر دولت و به خصوص رئیس جمهور کمک نکنند مجبور هستیم برای به دست آوردن درآمد به سمت تغییر کاربری برویم و دیگر راهی نداریم.

حیدر اسکندرپور چندی پیش حفظ و احیای باغ‌های کهن قصردشت شیراز را یکی از رویکردهای مهم شهرداری شیراز در منطقه یک این کلانشهر اعلام کرده بود.

چند روز قبل هم سعید معصومی، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به مالکان آن دسته از باغات قصردشت که با به آتش کشیدن یا تخریب باغ هستند هشدار داده بود که این دسته از باغات تغییر کاربری پیدا نمی‌کنند و تخریب کننده باید افزون بر پرداخت جریمه، باغ را هم احیا کند.

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کار‌شناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

 

دیدگاه