تاکید متخصصین میراث فرهنگی بر حفظ بافت ارگانیک گورستان کهن درب سلم شیراز

  • 08 دی 1396 - 19:02
تاکید متخصصین میراث فرهنگی بر حفظ بافت ارگانیک گورستان کهن درب سلم شیراز

شماری از شهروندان شیرازی، امروز جمعه ۸ دی به دعوت انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس و گروه معمار حفاظتگر، به گورستان کهن درب سلم شیراز رفتند.

محمدهاشم قدوسی، کار‌شناس مرمت و احیا بنا‌ها و بافت‌های تاریخی که چندین سال است پیگیر دخل و تصرف‌های صورت گرفته در این گورستان تاریخیست، با ابراز نگرانی از دخل و تصرف‌هایی که در برخی قسمت‌های این گورستان به اسم ساماندهی انجام شده، گفت که گورستان دارالسلام زمانی دارالسلام است که ترکیب و بافت تاریخی آن بر هم نخورد.

ببینید: آلبوم عکس؛ بازدید از گورستان تاریخی درب سلم شیراز

این کار‌شناس مرمت و احیا بنا‌ها و بافت‌های تاریخی افزود: پژوهشگران، فعالان میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولین مدیریت شهری آگاه باشند که گورستان تاریخی دارالسلام از درجه اهمیتی برابر با بافت تاریخی شیراز برخوردار است زیرا با تکیه بر پژوهش‌های صورت گرفته بر این باورم که «هرآنچه در شیراز است، در دارلسلام است و هرآنچه در دارالسلام است، در شیراز است.»

آقای قدوسی گفت: در طول هزار و اندی سال که از عمر این گورستان می‌گذرد، شهرداری و میراث فرهنگی وجود نداشته و خود مردم آن را حفاظت کرده‌اند و امروز هم باید خود مردم با حضور در این گورستان که نقش هویتی برای این شهر دارد، به احیا و بیشتر شناخته شدن آن کمک کنند.

محمدهاشم قدوسی با تشکر از ورود شهرداری برای ساماندهی این آرامستان، ابراز امیدواری کرد که شهرداری و اعضای جدید شورای شهر شیراز با رویکرد فرهنگی و علمی که دارند و با تکیه بر نظر کار‌شناسان برای حفظ هویت تاریخی این گورستان اقداماتی مناسب را انجام دهند.

آقای قدوسی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مرکز بازیافت زباله که درون این گورستان است، گفت که با توجه به ضرورت احیا درخورشان دارالسلام و عدم وجود قطعه مشاهیر در استان فارس، پیشنهاد می‌کنم با جابجایی مرکز بازیافت به نقطه دیگری، زمین‌های اشغال شده توسط این واحد خدماتی، به قطعه «مفاخر، مشاهیر و هنرمندان» تغییر کاربری دهد.

محمدهاشم قدوسی گفت: اینگونه بدون تکیه صرف به گردشگری، گورستان دارالسلام دوباره احیا می‌شود و می‌توانیم پس از ۴۰ سال شاهد برگزاری رسم و رسوم و آیین‌های مرتبط با مرگ در مکانی باشیم که بر اساس اسناد مکتوب تاریخی، حدود ۱۴۰۰ سال سن دارد.

دیدگاه