«استفاده از مواد سمی در حوضچه پارک دراک شیراز»

  • 05 دی 1396 - 12:06
«استفاده از مواد سمی در حوضچه پارک دراک شیراز»

مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز می‌گوید: «پارک ۵۸۰ هکتاری دراک نه تنها ایراد زیست محیطی دارد و مطالعات زیست محیطی آن انجام نشده بلکه موادی که در حوضچه بالای پارک استفاده شده، مواد سمی است یعنی چسب‌هایی که ترکیب سمی دارند در آن استفاده شده.»

مهدی حاجتی روز دوشنبه ۴ دی در حاشیه جلسه علنی شورای شهر به آبان پرس گفت که در مطالعات این پارک هیچ پیوست زیست محیطی و مطالعه بومی اقلیمی وجود ندارد.

آقای حاجتی افزود: از این بد‌تر هیچ طرح جامع طراحی شده‌ای وجود نداشته و خیلی از جاهای پارک «اتود در جا» زده شده یعنی طراح آمده و گفته این تپه را چه کارش کنیم و «اتود در جا» می‌زنند و پیش می‌روند، هر چند یک چیزهایی دارند اما طرح جامع ندارند.

این عضو شورای شهر شیراز گفت: می‌گویند ما مطالعات داریم اما من نمی‌دانم این کدام مطالعات زیست محیطی است که اجازه می‌دهد برای عایق بندی حوضچه بالادست پارک از مواد سمی استفاده شود و یا کدام مطالعات زیست محیطی به ما می‌گوید نخل را که گرمسیری‌ترین درخت در ایران محسوب می‌شود می‌توانیم در برفگیر‌ ترین نقطه شیراز یعنی کوه دراک بکاریم. هر کسی این‌ها را بشنود بیشتر به طنز شبیه می‌داند تا مطالعات زیست محیطی.

مهدی حاجتی پیشنهاد داد که عملیات اجرای این پروژه متوقف شود: «پیشنهاد بنده به شهردار توقف پروژه است تا مطالعات زیست محیطی آن انجام شود. ما ترجیح می‌دهیم سلامت هیچ شهروندی به خطر نیفتد تا اینکه بخواهیم برای وجود این پارک، سلامت شهری که در پایین دست آن قرار گرفته، به مخاطره بیفتد.»

عملیات احداث پارک ۵۸۰ هکتاری از چند سال قبل در دامنه کوه دراک شیراز آغاز شده.

چند هفته قبل بخشی از زمین‌های دراک دچار رانش شد. شماری از کار‌شناسان نیز می‌گویند جنس سنگ‌های این منطقه باعث رانش زمین شده باشد.

دکتر محمدرضا اسماعیل بیگ، استادیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد شیراز در خصوص رانش زمین که هفته گذشته رخ داده، به آبان پرس گفت: به طور کلی «زمین لرزه، نیروی جاذبه، بارندگی، شیب زیاد دامنه، جاده سازی، میزان آب موجود در سنگ‌ها» هر یک به تنهایی یا به صورت مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند منجر به وقوع زمین لغزه (رانش) شوند. او در خصوص پدیده زمین لغزه در بزرگراه حسینی الهاشمی گفت: این اتفاق ممکن است به دلیل وجود سنگ‌های دارای رس در این منطقه باشد.

مهندس محسن مدرس‌نژاد، کار‌شناس ژئومورفولوژی نیز در گفت‌و‌گو با آبان پرس تأیید کرد آنچه که در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز رخ داده، رانش زمین است. او گفت جنس زمین‌های این منطقه به گونه‌ای است که «فرونشست و لغزش در این زمین‌ها بسیار اتفاق می‌افتد.»

دیدگاه