خانواده‌ها در استان فارس امسال کمتر بچه دار شدند

  • 04 دی 1396 - 11:21
خانواده‌ها در استان فارس امسال کمتر بچه دار شدند

آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد که شمار تولد در استان فارس طی هشت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک و نیم درصد کمتر شده است.

علیرضا انصاری، مدیر کل ثبت احوال فارس گفته که در هشت ماه نخست امسال ۵۷ هزار و ۵۲۰ نوزاد در این استان متولد شده‌اند.

تولد نوزادان در استان فارس به گفته او در مدت مشابه سال گذشته ۵۸ هزار و ۴۰۴ نوزاد بوده.

شمار تولد نوزادان در فارس طی هشت ماه نخست امسال نسبت به هشت ماه نخست پارسال ۸۸۴ نوزاد کمتر بوده.

در سال‌های اخیر شمار خانواده‌هایی که تک فرزند هستند یا هیچ فرزندی ندارند افزایش یافته است.

سازمان ثبت احوال می‌گوید در ایران ۳۵ درصد خانواده‌ها یک فرزند دارند یا اصلا فرزند ندارند. به گفته مقامات ثبت احوال با ادامه این روند، «تا ۳۰ سال آینده از عمه، خاله و عمو خبری نیست.»

«مشغله‌ کاری والدین»، «مشکلات اقتصادی»، «فشارهای اجتماعی»، «ترس از آینده» و «کاهش امید به زندگی» بیشتر والدین را به سمت و سوی تک فرزندی، دو فرزندی و حتی پرهیز از فرزندآوری سوق داده است.

از سال ۱۳۹۳ اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران سرعت بیشتری گرفته و به نظر می‌رسد دولت می‌‌خواهد از همه امکانات موجود برای بالابردن نرخ باروری استفاده کند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ در یک سخنرانی‌ در خراسان شمالی، موضع‌گیری سال‎های قبل خود را در قبال کنترل جمعیت در ایران اشتباه خواندند و گفتند: «یکی از خطاهایی که در اواسط دهه‌ ۷۰ انجام شد، ادامه‌ سیاست کنترل جمعیت بود که این اشتباه باید جبران شود، زیرا نسل جوان عامل اصلی پیش‌روندگی کشور است.البته اجرای سیاست کنترل جمعیت در اوایل دهه‌ ۷۰ کار صحیحی بود، اما ادامه‌ آن از اواسط دهه‌ ۷۰ اشتباه بود و مسئولین کشور و از جمله رهبری در این اشتباه سهیم هستند و باید از خداوند طلب عفو کنند.»

دیدگاه