هشدار شهرداری شیراز: باغات قصردشت اگر آتش هم زده شوند، باید احیا گردند

  • 03 دی 1396 - 12:54
هشدار شهرداری شیراز: باغات قصردشت اگر آتش هم زده شوند، باید احیا گردند

سعید معصومی، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به مالکان آن دسته از باغات قصردشت که با به آتش کشیدن یا تخریب باغ هستند هشدار داد که این دسته از باغات تغییر کاربری پیدا نمی‌کنند و تخریب کننده باید افزون بر پرداخت جریمه، باغ را هم احیا کند.

این مقام شهرداری شیراز امروز در یک نشست خبری گفت: برخی مالکین باغات شیراز، با هدف تغییر کاربری باغ خود را‌‌ رها یا اقدام به سوزاندن آن می‌کنند.

به گفته او، هم اکنون ۱۷ باغ‌‌ رها شده در شیراز طبق قانون به صورت موقت به شهرداری واگذار شده و ۱۵۰ پرونده مربوط به تخریب باغ‌ها نیز در مراجع قانونی در حال رسیدگی است.

چندی پیش نیز حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز حفظ و احیای باغ‌های کهن قصردشت شیراز را یکی از رویکردهای مهم شهرداری شیراز در منطقه یک این کلانشهر اعلام کرد.

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کار‌شناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

دیدگاه