تجمع اعتراضی در واکنش به «کوه خواری» و تخریب منابع طبیعی روستای قلات شیراز

  • 02 دی 1396 - 12:49
تجمع اعتراضی در واکنش به «کوه خواری» و تخریب منابع طبیعی روستای قلات شیراز

شماری از اهالی روستای قلات شیراز در اعتراض به تخریب منابع طبیعی این روستا توسط معدن کاران تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، تجمع کنندگان و دوستداران طبیعت در عرصه‌های طبیعی که در سال‌های اخیر با توسعه معادن و یا آتش سوزی تخریب شده بودند، با هدف احیای آن‌ها بذر کاشتند.

محمد هادی بینازاده، مدیر انجمن سبزاندیشان کلات سرخ زاگرس در جمع دوستداران طبیعت گفت: از مدتی قبل شاهد تحرکاتی از سوی برخی طمع ورزان برای گرفتن مجوز و تصرف بخش‌هایی از ارتفاعات قلات با هدف ایجاد معدن بودیم.

محمد هادی بینازاده با بیان اینکه عده‌ای با آتش طمع به جان گیاهان این منطقه‌ افتاده‌اند گفت: آن‌ها دل طبیعت دوستان را همراه با این گیاهان سوزاندند اما مردم طبیعت دوست دانه‌هایی را با دستان پر مهر خود به دل خاک می‌سپارند تا حیات دوباره به اراضی تخریب شده بدهند.

آقای بینا‌زاده افزود: قصد داریم دانه‌های بادام کوهی، بنه، گون و بلوط دراین اراضی بکاریم تا چهره سوخته و تخریب شده اراضی قلات ترمیم و احیا شود.

این اقدام از سوی انجمن سبزاندیشان کلات سرخ زاگرس با همراهی جمعی از ساکنان روستای قلات و شهروندان شیرازی، دهیاری و شورای قلات و همچنین انجمن پاکسازان طبیعت فارس، همیاران محیط زیست زرقان، احیاکنندگان تالاب بین المللی کمجان و برخی دیگر از اعضای تشکل‌های زیست محیطی برگزار شد.

روستای گردشگری قلات در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد و از جمله روستاهای دارای قابلیت توسعه گردشگری در این منطقه است.

حیدر عالیشوندی، فرماندار شیراز با حضور در جمع دوستداران طبیعت گفت: اجازه تخریب طبیعت زیبای روستای قلات را به هیچ کس نخواهیم داد و با مصادیق زمین خواری و کوه خواری دراین منطقه به صورت ویژه برخورد می‌شود.

حیدر عالیشوندی افزود: مسایل دریافت مجوز احداث معدن در این مناطق و تخریب طبیعت را پیگیری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم توسعه معادن و معدن کاوی طبیعت منطقه را تخریب کند.

آقای عالیشوندی گفت: قطعا ازطریق مجاری قانونی اگرتخلفی در صدور مجوز‌ها صورت گرفته باشد پیگیری خواهیم کرد، منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و کسی نمی‌تواند به بهانه انجام فعالیت‌های اقتصادی و معدن کاوی طبیعت را تخریب کند.

فرماندار شیراز گفت: قلات در همسایگی شیراز قرار داد، فاصله این روستا تا شیراز کمتر از ۳۰ کیلومتر است، قلات در واقع ریه شیراز است و تامین کننده اکسیژن پاک برای شیراز است، نمی‌توان دراین منطقه با معدن کاوی و توسعه معادن و تخریب طبیعت به سلامت و زندگی مردم خدشه‌ای وارد کرد.

به گفته عالیشوندی «هیچ توجیهی در زمینه توسعه معادن دراین منطقه قابل پذیرش نیست.»

دیدگاه