اعزام کمیته حقیقت‌یاب مجلس به مناطق مرزی برای بررسی وضعیت کولبرها

  • 18 اسفند 1395 - 8:23
اعزام کمیته حقیقت‌یاب مجلس به مناطق مرزی برای بررسی وضعیت کولبرها
رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از اعزام کمیته حقیقت یاب به مناطق مرزی برای بررسی وضعیت کولبرها خبر داد.

رسول خضری روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره آخرین وضعیت ساماندهی کولبرها، افزود: قرار است چهارشنبه ۱۸ اسفند  کمیته حقیقت یاب مجلس برای بررسی وضعیت کولبرها به مناطق مرزی سفر کند تا وضعیت کولبرها مورد ارزیابی قرار گیرد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر افزود: متاسفانه طی روزهای اخیر یک جوان ۱۷ ساله سردشتی جان خود را بر اثر سرما از دست داد که این موضوع نشان دهده آن است که کولبرها نیازمند توجه و حمایت های ویژه ای هستند.

گزارش شده که این کولبر جوان بر اثر شدت سرما جانش را از دست داده است. نام کولبر فوت شده «کاروان رشکه» ۱۸ ساله و اهل میرآباد سردشت است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: دکتر لاریجانی طی ماموریتی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ماموریت داد تا وضعیت کولبرها مورد پیگیری قرار گیرد که بر این اساس قرار شد کمیته حقیقت یاب مجلس متشکل از بنده به همراه آقایان مصطفی کواکبیان، شهروز برزگر، جلال محمودزاده وعبدالکریم حسین زاده به پیرانشهر، سردشت و سلماس سفر کرده تا وضعیت کولبرها ارزیابی شود.

وی تاکید کرد: بعد از پایان سفر مذکور، گزارش آن را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارایه خواهیم کرد و در صورت نیاز آن را در اولین فرصت در صحن علنی مجلس قرائت می کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: قرار است در این سفر سه روزه وضعیت شغلی کولبرها و نحوه ساماندهی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتوان راهکاری برای رفع مشکل آنها در نظر گرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح دو فوریتی مجلس برای ساماندهی کولبرها، گفت: اکنون برای ارایه طرحی جامع، با مرکز پژوهش های مجلس در حال تبادل نظر هستیم تا طرح کاملی را به مجلس ارایه دهیم.

روزانه صدها کولبر از مرزهای صعب‌العبور، برفی و یخ‌‎زده ایران می‌گذرند و برای کاسبی به کردستان عراق می‌روند.

سازمان‌های حقوق بشری کردستان می‌گویند ده‌ها تن از کولبران در راه کشته می‌شوند یا زیر بار سنگین می‌میرند.

کولبران، افرادی محلی هستند که با حمل بارهای سنگین بر روی پشت خود، کالاهای مختلف را از مناطق صعب العبور وارد ایران می‌کنند.

فعالیت کولبران، از آنجا که خارج از مبادی رسمی وارداتی صورت می گیرد، قاچاق تلقی می شود و ماموران مرزی ایران، اقدام به جلوگیری از تردد آنها می کنند.

روز ۱۰ بهمن امسال هم بر اثر ریزش بهمن در گردنه «قه ره دان» از توابع روستای بیوران، سه کولبر جان خود را از دست داده و ۱۰ نفر دیگر هم نجات یافتند.

روستای بیوران از توابع بخش مرکزی سردشت در استان آذربایجان غربی است.

دیدگاه