«بافت تاریخی شیراز به اسم امور مذهبی تخریب شده اما جایش مجتمع تجاری ساختند»

  • 28 آذر 1396 - 9:54
«بافت تاریخی شیراز به اسم امور مذهبی تخریب شده اما جایش مجتمع تجاری ساختند»

مهدی حاجتی عضو شورای شیراز در جلسه علنی شورا از تخریب و تعرض به بافت تاریخی شیراز انتقاد کرد.

آقای حاجتی روز دوشنبه ۲۷ آذر گفت که «سوداگران» در سالهای گذشته به جان بافت تاریخی شیراز افتاده‌اند… نکته غم انگیز ماجرا آنجاست که تخریب اولیه تحت عناوین مذهبی صورت گرفته.

این عضو شورای شهر شیراز افزود که مجتمع‌های تجاری بین الحرمین، مجتمع نیکان و… هویت تاریخی شیراز را بلعیده‌اند.

بخش زیادی از بافت تاریخی شیراز چند سال قبل به انگیزه آنچه که توسعه حرم شاهچراغ نامیده می‌شود تخریب شده. اعتراض فعالان میراث فرهنگی نیز نتوانست مانع این تخریبهای گسترده شود.

مهدی حاجتی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ساخت هتل آسمان در حریم منظری ارگ کریمخانی شیراز گفت که پروانه اولیه احداث این هتل۶ طبقه بود که بعدا با «رانت و خلاهای قانونی» به ۱۵ طبقه افزایش یافته.

آقای حاجتی از هتل آسمان به عنوان «نماد ناسالمی» در شیراز نام برد که همچون «خاری در چشم میراث فرهنگی» است.

او از سازمان میراث فرهنگی و شهرداری خواست تا برای کاهش ارتفاع این هتل تلاش کنند و با کسانی که باعث بروز تخلف افزایش ارتفاع هتل شده‌اند برخورد کنند.

احداث هتل آسمان چندین سال است که در خیابان رودکی شیراز آغاز شده. ارتفاع این هتل باعث شده بنای ارگ کریمخانی تحت تاثیر قرار بگیرد.

مهدی حاجتی گفت: با تمامی مدیرانی که برای حفظ باغات و بناهای تاریخی تلاش نکنند برخورد می‌کنیم.

او از بناهای تاریخی مانند اعتمادالملک، سادات شریفی، آبش خاتون، عکاسخانه مانی، معزالدوله، معین الدوله و… به عنوان بناهایی نام برد که بر اثر «بی‌مدیریتی» در حال نابودی هستند.

آقای حاجتی گفت اگر این هویت زدایی تاریخی فرهنگی، خیانت و جنایت در حق سرمایه ملی نیست، دقیقا چه نام دارد؟

این عضو شورای شهر خواهان احیای گذرهای تاریخی شیراز و توسعه خدمات شهری در بافت تاریخی شد و از استاندار فارس خواست تا بخشی از سرمایه‌های در اختیار را به بنا‌ها و بافت تاریخی اختصاص دهد.

دیدگاه