«خطر در کمین قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های جهان»

  • 27 آذر 1396 - 12:58
«خطر در کمین قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های جهان»

کتیبه کورنگون نورآباد فارس که کارشناسان آن را جزو قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های جهان می‌دادند، چند شب پیش در محاصره افرادی ناشناس قرار گرفت که تلاش می‌کردند با دیلم کتیبه عیلامی را از جا در آورده و جا به جا کنند.

به گزارش منابع خبری، به گفته ساکنین محل ظاهر این افراد نشانه‌هایی از ماموران دولتی داشته‌اند، ولی وقتی محلی‌ها از آن‌ها مجوز می‌خواهند، آن‌ها را تهدید کرده و مجوزی ارائه نمی‌کنند. اینک درخواست ساکنین محل و دوستداران میراث فرهنگی که اخبار این دستبرد و خرابکاری دنبال می‌کنند، دریافت پاسخ شفاف و پیگیری از مسوولان میراث فرهنگی است.

«نیمه شب متوجه شدیم که عده‌ای دیلم برداشته و به جان نقش برجسته عیلامی کورنگان افتادند. ما رفتیم تا ببینیم ماجرا از چه قرار است، به ما گفتند از یگان حفاظت میراث فرهنگی هستند اما به ما مجوزی نشان ندادند و تهدید کردند اگر پیگیر ماجرا شویم ما را به زندان می‌اندازند؛ ما هم به سازمان میراث فرهنگی زنگ زدیم تا ماجرا را اطلاع دهیم اما پاسخ درستی به ما ندادند». این‌ها گفته‌های ساکنین محلی نورآباد ممسنی است.

آنها می‌گویند که از دار دنیا تنها این کتیبه را دارند، کتیبه‌ای که هر ساله بسیاری برای بازدید آن می‌آیند؛ هر چند این کتیبه هنوز در فهرست آثار ملی ایران ثبت نشده است و سازمان میراث فرهنگی توجهی به آن نشان نمی‌دهد؛ این در حالی است که نقش برجسته کورنگون به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین نقش برجسته‌های جهان شناخته می‌شود.

یکی دیگر از محلی‌ها می‌گوید: «این نقش برجسته به جان ما بسته است، با این حال بارها شاهد بی مهری به آن بودیم و چند سال پیش هم اطرافش مواد منفجره گذاشته بودند.» گفته می‌شود، بعد از رسانه‌ای شدن موضوع و پیگیری مداوم روستائیان ساکن اطراف محل کتیبه، این افراد متفرق شدند اما خطر ویرانی و سرقت همچنان این کتیبه را تهدید می‌کند.

با یادآوری آنچه که در چند سال اخیر پیرامون این کتیبه رخ داده، باید پرسید که مسئولان میراث فرهنگی برای ساماندهی و حفاظت این اثر ارزشمند چه برنامه‌ای دارند؟ پیش از این، حسن حبیبی فهلیانی، محقق و مدیر سابق میراث فرهنگی ممسنی درباره این کتیبه گفته بود: تاکنون نسخه همانند نقش برجسته کورنگون در بین النهرین و در نقاط باستانی جهان پیدا نشده؛ اما یک نمونه مشابه نقش برجسته کورنگون در شهرستان رستم در نقش رستم نزدیک تخت‌جمشید مدفن شاهان هخامنشی دیده شده، که تا نیمه دوم قرن سوم میلادی پابرجا بوده ولی بعدها آن را محو و صورت بهرام دوم را بر آن تعبیه کرده‌اند. اکنون جزئی از این اثر محو شده، در گوشه راست تصویر نقش رستم دیده می‌شود، اما هنوز چنبره مارها و دو الاهه با لباس سومری روی تخت نمایان است. همچنین نقش یک زن شبیه به زنان موجود در نقش برجسته کورنگون شهرستان رستم دیده می‌شود که کاملا سالم و دست نخورده است.

مصیب امیری، مدیرکل میراث ‌فرهنگی استان فارس گفته : «در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره حفاری غیرمجاز توسط قاچاقچیان عتیقه و افراد سودجو در این منطقه به دست ما رسید که این موضوع توسط نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان فارس در دست بررسی است.» به گفته او «با بررسی‌های انجام شده در این محل، مأموران نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی به سرنخ‌هایی ازحفاران غیرمجاز دست یافته ‌اند که با سرنخ‌های به دست آمده تلاش برای دستگیری این افراد آغاز شده است.»

نقش برجسته کورنگان یا کورنگون در سال ۱۳۰۳ به وسیله پروفسور ارنست هرتسفلد آلمانی مورد کاوش علمی باستانشناسی قرار گرفت و قدمت تاریخی آن به ۲۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح یعنی یک هزاره پیش از ورود آریایی‌ها به فلات ایران برآورد شده. تصویر حجاری شده بر صفحه کوه کورنگون عبارت است از یک جفت الاه و الاهه که اطراف آنها را صف‌های پرستش کنندگان پر کرده است.

این نقش برجسته در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر مصیری مرکز شهرستان رستم (در استان فارس) و جنوب روستای «سه تلون» بر فراز یک پرتگاه مشرف به رودخانه فهلیان واقع شده است.

دیدگاه