تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

گازگرفتگی جان دو دختر را در شیراز گرفت

  • 26 آذر 1396 - 12:36
گازگرفتگی جان دو دختر را در شیراز گرفت

دو دختر ۱۰ و ۱۲ ساله قربانی گازگرفتگی ناشی از بخاری شدند و جانشان از از دست دادند.

روابط عمومی آتش نشانی شیراز می‌گوید این حادثه صبح امروز ۲۶ آذر در خیابان شهید زائری رخ داده. امدادگران این دو کودک را به بیمارستان منتقل کردند اما تلاش‌ها برای نجات آن‌ها بی‌نتیجه ماند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش نشانی، والدین دو دختر بچه پس از عدم پاسخ گویی فرزندانشان که در منزل به تنهایی خوابیده بود، از وضعیت آن‌ها نگران شدند و فورٱ با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته و آتش نشانی را در جریان این موضوع قرار دادند.

ستاد فرماندهی آتش نشانی شیراز نیز صبح امروز به سرعت آتش نشانان ایستگاه ۱۱ را به بلوار ارتش، خیابان شهید زائری اعزام کرد.

نامجو وصالی، معاون عملیات سازمان آتش نشانی در این باره گفت: این حادثه در یک ساختمان دو طبقه مسکونی قدیمی اتفاق افتاد و در جریان آن متاسفانه دو دختر بچه ۱۰ و ۱۲ ساله بر اثر انتشار گاز مونواکسید کربن از لوله دودکش بخاری دچار گاز گرفتگی شده و جان دادند.

او افزود: دو دختر بچه در داخل اتاق خوابیده بودند که به علت بی‌احتیاطی، سهل انگاری و عدم رعایت اصول ایمنی در نصب دودکش تا ارتفاع یک متر بر بالای پشت بام، عدم نصب کلاهک دودکش و نبودن تهویه مناسب در منزل دچار گاز گرفتگی شده و در ‌‌نهایت جان خود را از دست داده بودند.

علت این حادثه «عدم رعایت اصول ایمنی در نصب دودکش که تا ارتفاع یک متر بالای پشت بام امتداد نداشته، عدم نصب کلاهک دودکش، کیپ بودن تمام درزهای و کوچک بودن حجم اتاق» اعلام شده است.

امروز همچنین در حادثه ای دیگر سه نفر نیز در منطقه گویم شمال شیراز به دلیل استنشاق گاز مونواکسیدکربن جان باختند.

پزشکی قانونی فارس چند هفته قبل اعلام کرده بود درشش ماهه نخست امسال، ۱۴ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۹ نفر مرد و پنج نفر زن بودند.

بر اساس آمار اعلام شده سازمان پزشکی قانونی کشور در شش ماهه نخست امسال استان فارس با ۱۴ فوتی ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن پس از تهران و اصفهان رتبه سوم کشور را دارد.

سال گذشته در سراسر کشور ۸۳۶ تن در سراسر کشور قربانی مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شدند که ۶۲۰ تن مرد و ۲۱۶ نفر نیز زن بوده‌اند.

بیشترین قربانیان در سال گذشته مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز و فارس بوده است.

گاز منوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است. استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های کهنه یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش نامناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت به این گاز و مرگ را تشکیل می‌دهند.

سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش، حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌روند.

آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در پاییز و زمستان افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاه