مصوبه تبدیل یکی از باغ‌های شیراز به حوزه علمیه باطل شد

  • 22 آذر 1396 - 10:19
مصوبه تبدیل یکی از باغ‌های شیراز به حوزه علمیه باطل شد

اعضای پنجمین دوره شورای شهر شیراز در یک جلسه غیرعلنی، مصوبه شورای شهر سابق را برای تبدیل یکی از باغ‌های شیراز به حوزه علمیه لغو کردند.

مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز در توئیترش خبر داده که این جلسه غیرعلنی روز دوشنبه ۲۰ آذر برگزار شده.

به گفته او، «واگذاری سه هزار متر زمین واقع در سه راه قدوسی به حوزه علمیه خواهران به دلیل شرایط تملک و قرارگیری در ردیف باغات درجه یک، غیرقانونی تشخیص داده شد و مصوبه شورای چهارم مبنی بر واگذاری ابطال گردید.»

مصوبه شورای شهر سابق شیراز در حالی باطل شده که سیداحمدرضا دستغیب، رئیس شورای شهر شیراز ۸ آذر امسال به حیدر اسکندرپور، شهردار خواهان اجرای مصوبه شورای شهر پیشین در خصوص ساخت حوزه علیمه در این باغ شده بود.

 

شورای شهر پیشین شیراز در جلسه ۱۵ مرداد امسال و در آخرین روزهای کاری خود با احداث ساختمان حوزه علمیه فاطمیه در این باغ که در خیابان ایمان شمالی و روبروی ورودی خیابان قدوسی غربی قرار دارد، موافقت کرده بود.

حوزه علمیه فاطمیه شیراز در مهر سال ۱۳۹۲ تأسیس شده و تحت نظارت آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب است.

 

برخی منابع می‌گویند که شهرداری شیراز چند سال قبل این باغ را خریداری کرده تا آن را احیا کند

این باغ از بین نرفته و هنوز درختان سرسبز در آن وجود دارد. نامه رئیس شورای شهر به شهردار شیراز برای اجرای مصوبه ساخت حوزه علیمه در این باغ در حالی نوشته شده بود که چند هفته قبل شورای توسعه و برنامه ریزی استان فارس با تغییر کاربری باغات قصردشت از جمله باغاتی که کاملاً از بین رفته‌اند، مخالفت کرد. در این نشست پرونده تغییر کاربری ۱۱ باغ از بین رفته به میزان ۳۱۲ هکتار به رأی گذاشته شد که اکثریت اعضای شورای به آن رأی مخالف دادند. اسماعیل تبادار، استاندار فارس پس از این رأی‌گیری گفت که از این پس هیچ درخواست تغییر کاربری باغات قصردشت به شورای برنامه‌ریزی ارائه نشود.

روابط عمومی شورای شهر شیراز نیز در مورد لغو مصوبه واگذاری اراضی ۳ هزار متر مربعی به حوزه علمیه اعلام کرد که «بنا به درخواست یکی از علمای شهر و با تصویب شورای چهارم و تایید فرمانداری شیراز قرار بود قطعه زمینی به مساحت ۳ هزار متر مربع برای احداث حوزه علمیه خواهران در محله قدوسی شیراز اختصاص یابد. از آنجا که این روند به تصویب شورای چهارم و تایید فرمانداری شیراز رسیده، مصوبه لازم الاجرا بوده، طبق قانون توسط جناب آقای دستغیب رییس محترم شورای شهر به شهردار محترم شیراز ابلاغ می‌گردد. اما از آنجا که شورای اسلامی پنجم شهر شیراز به دلیل تعهدی که برای حفظ و احیا باغات شیراز در شعارهای انتخاباتی خود دارد، بررسی این مصوبه ‌را در دستور کار قرار داد و به لحاظ رعایت برخی مسائل در جلسه غیرعلنی مورخ ۲۰ اذرماه ۹۶ این مصوبه مجددا مورد رای گیری قرار گرفت و در نهایت مصوبه شورای چهارم ابطال و هرگونه ساخت و ساز در این اراضی به دلیل قرار داشتن در حریم درجه یک باغات کان لم یکن تلقی گردید.»

روابط عمومی شورای شهر شیراز افزوده: «شورای پنجم شهر شیراز آمادگی دارد به منظور اختصاص زمین مناسب با کاربری آموزشی برای احداث حوزه علمیه خواهران در آینده نزدیک همکاری کند.»

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کارشناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

به گفته کارشناسان، افزون بر این، آپارتمان‌سازی‌هایی که در دامنه کوه دراک شیراز انجام شده و در حال توسعه است، در سال‌های آینده همچون یک دیوار جلوی ورود باد به شیراز را خواهد گرفت و باعث تغییر هوای شیراز می‌شود. این کارشناسان می‌گویند عدم جریان یافتن باد از سمت غرب به شیراز سبب خواهد شد که آلودگی‌ها در شهر حالت سکون پیدا کنند و شیراز که در بین کلان‌شهرها سالم‌ترین شهر به شمار می‌رود، به جمع شهرهای آلوده بپیوندد.

دیدگاه