احتمال تخریب و تغییر کاربری یکی از باغات قصردشت شیراز برای ساخت حوزه علمیه

  • 19 آذر 1396 - 0:14
احتمال تخریب و تغییر کاربری یکی از باغات قصردشت شیراز برای ساخت حوزه علمیه

سیداحمدرضا دستغیب، رئیس شورای شهر شیراز در نامه‌ای به حیدر اسکندرپور، شهردار خواهان اجرای مصوبه شورای شهر پیشین در خصوص ساخت حوزه علیمه در یکی از باغات قصردشت واقع در خیابان ایمان شمالی شد.

شورای شهر پیشین شیراز در جلسه ۱۵ مرداد امسال و در آخرین روزهای کاری خود با احداث ساختمان حوزه علمیه فاطمیه در این باغ که در خیابان ایمان شمالی و روبروی ورودی خیابان قدوسی غربی قرار دارد، موافقت کرده.

حوزه علمیه فاطمیه شیراز در مهر سال ۱۳۹۲ تأسیس شده و تحت نظارت آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب است.

چند ماه پیش اعضای پنجمین دوره شورای شهر شیراز مصوب کردند تصمیاتی را که شورای پیشین از ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ تا پایان دوره خود گرفته، دوباره بررسی کنند. پیش‌تر گفته می‌شد که شورای شهر شیراز با تغییر کاربری این باغ موافق نیست.

برخی منابع می‌گویند که شهرداری شیراز چند سال قبل این باغ را خریداری کرده تا آن را احیا کند

این باغ از بین نرفته و هنوز درختان سرسبز در آن وجود دارد. نامه رئیس شورای شهر به شهردار شیراز برای اجرای مصوبه ساخت حوزه علیمه در این باغ در حالی نوشته شده که چند هفته قبل شورای توسعه و برنامه ریزی استان فارس با تغییر کاربری باغات قصردشت از جمله باغاتی که کاملاً از بین رفته‌اند، مخالفت کرد. در این نشست پرونده تغییر کاربری ۱۱ باغ از بین رفته به میزان ۳۱۲ هکتار به رأی گذاشته شد که اکثریت اعضای شورای به آن رأی مخالف دادند. اسماعیل تبادار، استاندار فارس پس از این رأی‌گیری گفت که از این پس هیچ درخواست تغییر کاربری باغات قصردشت به شورای برنامه‌ریزی ارائه نشود.

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کارشناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

به گفته کارشناسان، افزون بر این، آپارتمان‌سازی‌هایی که در دامنه کوه دراک شیراز انجام شده و در حال توسعه است، در سال‌های آینده همچون یک دیوار جلوی ورود باد به شیراز را خواهد گرفت و باعث تغییر هوای شیراز می‌شود. این کارشناسان می‌گویند عدم جریان یافتن باد از سمت غرب به شیراز سبب خواهد شد که آلودگی‌ها در شهر حالت سکون پیدا کنند و شیراز که در بین کلان‌شهرها سالم‌ترین شهر به شمار می‌رود، به جمع شهرهای آلوده بپیوندد.

دیدگاه