کمک ۲۵۰ هزار یورویی یک ایتالیایی برای حفاظت از تخت جمشید

  • 16 آذر 1396 - 14:34
کمک ۲۵۰ هزار یورویی یک ایتالیایی برای حفاظت از تخت جمشید

علیرضا عسکری رئیس دانشگاه هنر شیراز گفت: یک خَیّر ایتالیایی بالغ بر ۲۵۰ هزار یورو [یک میلیارد و ۲۵۰ هزار تومان] برای اقدامات حفاظتی تخت جمشید هزینه خواهد کرد.

به گزارش ایران آنلاین، رئیس دانشگاه هنر شیراز و عضو هیات علمی تاریخ دانشگاه شیراز افزود: تخت جمشید قلب تاریخی ایران از نظر شکوه معماری محسوب می‌شود و این این کمک به عنوان مجموعه کارهای حفاظتی در تخت جمشید هزینه خواهد شد

آقای عسکری گفت: مستند نگاری حفاظت باستان شناسی و مرمت در مجموعه جهانی تخت جمشید در دستور کار است و طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده تفاهم نامه جدیدی نیز به زودی در این حوزه‌ها با ایتالیایی‌ها منعقد خواهد شد.

تخت جمشید مجموعه‌ای از کاخ‌ها و بنا‌ها است که از دوران هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) به‌جا مانده است. این بنا در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شیراز و در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد. تخت جمشید در اردیبهشت ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

سال‌هاست فرسایش مداوم، رشد گلسنگ‌ها، ترک‌خوردگی، شکستگی سنگ‌ها و کتیبه‌های تاریخی و نیز آلودگی‌های محیطی از جمله باران‌های اسیدی روند تخریب بناهای موجود در تخت جمشید را گسترش داده است.

ویدئو: تخت جمشید چگونه از تخریب کامل در سال ۱۳۵۸ در امان ماند؟

دیدگاه